لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

نوسان و افزايش بهای دلار در بازار ارز تهران


گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه نوسانات قيمت دلار در بازار تهران شديد بوده و در برخی مواقع به حدی رسيده که صرافی‌ها تابلوی بهای ارز را جمع کرده‌اند.

خبرگزاری مهر در گزارشی خبر داد روز دوشنبه به قدری نوسان قيمت ارز بالا بود که سردرگمی صرافی‌ها را در پی داشت که به تبع آن قيمت سکه و طلا هم با نوسان شديد همراه شد.

روز دوشنبه گزارش شد قيمت دلار از ۱۱۱۰ تومان عبور کرده است. آن هم در حالی که يک روز پيشتر از آن و روز يکشنبه نوسان قيمت دلار بين ۱۰۸۵ تا ۱۰۹۲ تومان و هر يورو بين ۱۴۵۰ تا ۱۴۶۰ تومان در نوسان بود.

روز دوشنبه اما خط قيمت‌ها بالا رفت و يورو ۱۴۷۰ تومان، پوند ۱۷۳۰ تومان، فرانک سوئيس ۱۰۶۰ تومان و دلار کانادا ۱۰۳۵ فروخته و مبادله شد.

مهر گزارش داد که احتمال دارد مداخله بانک مرکزی در بازار برای بازگشت قيمت‌ها به حالت عادی برگردد.

با این حال يک کارشناس اقتصادی به رادیو فردا گفت از آن جايی که کنترل قيمت ارز و دلار در کنترل بانک مرکزی است، شايد اين نوسان‌ها نشانه تلاشی برای مقابله با فشار تحريم‌ها باشد تا با افزایش بهای دلار، واردات کالا کاهش یابد.

خبرگزاری مهر همچنین گزارش داده است صرافی‌ها از خريد سکه خودداری می‌کنند و حاضر به ثبت قيمت‌ها در تابلو نيستند. روز دوشنبه قيمت سکه تمام بهار آزادی طرح قديم به ۳۶۵ هزار تومان، طرح جديد به ۳۳۶ هزار تومان، نيمه سکه ۱۶۸ هزار تومان و ربع سکه به ۸۶ هزار تومان افزايش يافت.

اين در حالی است که يکشنبه قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قديم ۳۴۲ هزار تومان، طرح جديد ۳۲۸ هزار تومان، نيم سکه ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه ۸۳ هزارو ۵۰۰ تومان بود.

مقامات اقتصادی و بانکی جمهوری اسلامی در مورد نوسان قيمت دلار و سکه در بازار واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

در چند ماه گذشته و پس از تصويب دور چهارم تحريم های ايران در شورای امنيت سازمان ملل، تحريم‌های يکجانبه‌ای هم از سوی آمريکا، اتحاديه اروپا، کانادا و استراليا عليه ايران اعمال شده است.

از سوی دیگر ارتباط بانکی و مالی با ايران هم در آمريکا و اروپا سخت‌تر شده و آمريکا فشارها و محدوديت‌هايی برای هرگونه مبادله با بانک‌های ايرانی اعمال می‌کند.
XS
SM
MD
LG