لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

منتقد در بند؛ چرا هادی قابل زندانی شد؟


هادی قابل در سال های اخیر انتقادات تندی به علی خامنه ای رهبر ایران و حامیان سیاسی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران وارد کرده بود. (عکس از ایسنا)
هادی قابل در سال های اخیر انتقادات تندی به علی خامنه ای رهبر ایران و حامیان سیاسی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران وارد کرده بود. (عکس از ایسنا)

دو روز پس از انتقال هادی قابل، روحانی اصلاح طلب، به زندان قم یکی از اعضای خانواده او در مصاحبه ای به رادیو فردا گفت که با وی ملاقات کرده است.


هادی قابل، عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، یکی از بزرگترین احزاب اصلاح طلب ایران، عصر روز سه شنبه ۱۹ فروردين ماه به دادگاه ويژه روحانيت قم مراجعه کرد و از آنجا برای اجرای محکوميت ۴۰ ماه حبس که پيشتر تاييد و ابلاغ شده بود، به زندان «لنگرود» واقع در استان قم منتقل شد.


احمد قابل، برادر اين روحانی اصلاح طلب به راديو فردا گفت که خانواده آقای قابل، او را ملاقات کرده اند.


او همچنين گفت که برادرش در بند عمومی زندان نگهداری می شود و در ملاقات اخير مشکلی از نظر سلامت نداشته است. هادی قابل، چند ماه پیش مورد عمل جراحی قلب قرار گرفته و دارو مصرف می کند.


هادی قابل، پيش از اين از سوی شعبه دوم دادگاه ويژه روحانيت قم، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به يک سال حبس تعزيری، به اتهام تبليغ عليه نظام به ۱۰ ماه حبس، به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی به ۱۵ ماه حبس، به اتهام توهين به مقامات به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی بدل از حبس، به اتهام توهين به رياست قوه قضاييه، دادستان عمومی و انقلاب تهران و ساير قضات به يکصد روز حبس تعزيری و به اتهام هتک حيثيت روحانيت به خلع لباس محکوم شده بود.


آقای قابل به اين حکم اعتراض کرده بود اما شعبه دوم دادگاه تجديد نظر ويژه روحانيت مرکز، واقع در تهران اين حکم را عيناً تاييد کرده است.


آقای قابل به اين حکم اعتراض کرده بود اما شعبه دوم دادگاه تجديد نظر ويژه روحانيت مرکز، واقع در تهران اين حکم را عيناً تاييد کرده است.

روح الله قابل، فرزند اين روحانی زندانی ۲۰ فروردين ماه به خبرگزاری ايسنا گفته بود که پدرش روز هفتم فروردين ماه در پی تماس تلفنی از دادگاه ويژه روحانيت قم احضار شده بود اما به دليل آنکه در آن روز امکان مراجعه به دادگاه را نداشت تقاضای مهلت کرد.


اين عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی روز دوشنبه ۱۹ فروردين ماه بدون آمادگی برای رفتن به زندان به داگاه مراجعه کرد که از آنجا مستقيماً به زندان لنگرود واقع در استان قم منتقل شده است. آقای قابل شهريورماه سال ۸۶ هم از سوی دادگاه ويژه روحانيت قم، بازداشت و پس از حدود دو ماه آزاد شده بود.


انتقاد از رهبر ایران و محمود احمدی نژاد


هادی و احمد قابل دو بردار از اصلاح طلبان شناخته شده استان قم هستند که انتقاداتی را به مقامات عالی رتبه جناح حاکم و از جمله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در خصوص برخورد دوگانه با روحانيان و مراجع تقليد، وبه ويژه نحوه برخورد با آيت الله منتظری وارد کرده اند.


هادی قابل همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ که به پیروزی محمود احمدی نژاد انجامید سخنان تندی علیه جناح حاکم ابراز کرده بود. او گفته بود: «کسانی که در ميادين شلاق می زنند امروز تلاش می کنند احمدی نژاد ریيس جمهور شود».


آقای قابل همچنین با اشاره به برنامه های آقای احمدی نژاد و همفکرانش گفته بود: «آقايان دغدغه تماس دو جنس را دارند و ماموريت دينی شان را اين می دانند همه جا پرده بکشند و يا ديوار بکشند، طرح پارک های جدا سازی شده و گورستان های جداسازی شده نيز بر همين انديشه شکل می گيرد.»


  • آقايان دغدغه تماس دو جنس را دارند و ماموريت دينی شان را اين می دانند همه جا پرده بکشند و يا ديوار بکشند، طرح پارک های جدا سازی شده و گورستان های جداسازی شده نيز بر همين انديشه شکل می گيرد.
هادی قابل

او درباره سياست خارجی دولت احمدی نژاد نيز پيشبينی کرده بود: «اگر دولت در اختيار حزب انحصار طلب و انصار حزب الله قرار بگيرد با جامعه جهانی چالش های جدی خواهيم داشت و روابط خارجی ايران يک عقب گرد واضح خواهد داشت و حمايت های طيف تندرو از گروه های تندرو اسلامی در کشورهای مختلف فضای بسيار بدی عليه ايران به وجود خواهد آورد»


سال گذشته و در جريان انتخابات خبرگان رهبری، هادی قابل، از رياست هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان استقبال کرده و از به وجود آمدن «چهره ای جديد» و نزديک به اصلاح طلبان نزد هاشمی رفسنجانی خبر داده و گفته بود که تخريب آقای رفسنجانی از سوی جناح حاکم در سال های اخير بيش از هر زمان ديگری هاشمی را به اصلاح طلبان نزديک کرده است.


آقای قابل که با برخی از روحانيان و مراجع بلند پايه ولی منتقد در قم نزديک است پيش از انتخابات مجلس از سوی جناح محافظه کار به دليل آنچه «تجديد سازمان جبهه مشارکت ايران اسلامی برای شرکت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی» عنوان شد مورد حمله قرار گرفته بود.


حجت الاسلام هادی قابل در حالی بازداشت شد که از زمان بازداشت عباس عبدی در سال ۸۱ تاکنون هيچ يک از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت بازداشت نشده بودند.


بيانيه جبهه مشارکت


جبهه مشارکت ايران اسلامی، بزرگترين حزب اصلاح طلب ايران، در مورد اجرای حکم زندان حجت الاسلام هادی قابل در روز ۲۰ فرويدن ماه اطلاعيه ای صادر کرد.


در اين اطلاعيه آمده است: «روحانی فرهيخته ای که مدارج علمی و اخلاقی را نزد اساتيد برجسته حوزه علميه قم و مشهد گذرانده و پيش از انقلاب در جريان مبارزات مضروب و زندانی شده و پس از انقلاب نيز در مسووليت های گوناگون به تثبيت نظام جمهوری اسلامی و ترويج فرهنگ و معارف دينی و انقلابی پرداخته و در سمت های گوناگون انجام وظيفه کرده است و علاوه بر اين خود مکررا با حضور در جبهه ها در امر دفاع مقدس مشارکت فعال داشته است برادران جانباز و برادر شهيدش دين اين خانواده را به آيين و ميهن وانهاده اند.»


صادر کنندگان اين اطلاعيه رای صادره در مورد هادی قابل را مورد نقد قرار داده و مستندات در نظر گرفته شده در مورد آن را قابل قبول ندانسته اند.


در بخش ديگری از اين اطلاعيه آمده است: «آنچه که مسلم است پايمردی و ايستادگی آقای قابل بر سر آرمان ها و مطالبات اصلاح طلبانه مردم موجب ناخرسندی عده ای است. جبهه مشارکت ايران اسلامی اعلام مي دارد که از تمامی ظرفيت های خود برای توقف اجرای اين حکم و اعاده حقوق ايشان استفاده خواهد کرد و با محکوم کردن صدور و اجرای حکم عليه حجت الاسلام و المسلمين آقای قابل از دلسوزان مي خواهد که نسبت به اين روند اعتراض کنند.»


XS
SM
MD
LG