لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

ليگ فوتبال بانوان، ضعيفتر از شور وشوق زنان ايران


در حالی که فوتبال بی محتوای مردان ايران با حاشيه های حاکم بر متن، بازتابی گسترده در رسانه های پرتعداد تهران و شهرستان ها دارد، شور و شوق روز افزون اين ورزش در نزد بانوان، همخوانی با روند آن ندارد. اين واقعيتی است که از زبان خانم فريده شجاعی، نايب رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان با اين جمله عنوان شده است: آسيايی شديم اما بانوان هنوز باشگاه ندارند.

در پايان رقابت های جام ملت های آسيا ويژه بانوان، برای نخستين بار استراليا در حضور قدرت های جهانی فوتبال بانوان - چين، کره شمالی، ژاپن و کره جنوبی - قهرمان شد. ايران با اين که از مرحله نخست مقدماتی صعود کرد، در دور دوم تسليم تجربه، کار مداوم و برنامه تيم های ديگر قاره شد و به مرحله اصلی راه نيافت. اين رقابت ها در پايان ماه مه گذشته به پايان رسيد.

بانوان ايران که از يک ليگ برتر نامنظم و ده تيمی بهره می برند در مرحله اول توانستند در مسابقه های رفت و برگشت هند را شکست دهند، اما در مرحله دوم ناکام ماندند.

استخوانبندی تيم ملی ايران بر پايه تيم ملوان بندر انزلی است که تا کنون قدرت برتر فوتبال بانوان بوده است و امسال رقيبی سرسخت به نام شن سای اراک دارد. ليگ فوتبال بانوان ايران با قدمتی يک رقمی و در دهه هشتاد بنيان نهاده شد و متشکل از ده تيم شن سای اراک، ملوان انزلی، ذوب آهن اردبيل، اوج نصر فارس، سرخپوشان گرگان، دلوار کشتی جنوب، تربيت بدنی فسا، پالايش گاز ايلام، شهدای آب منطقه غرب و اسپاد فارس است.

ملوان و شن سای اراک، دو تيم رقيب قهرمانی ليگ فوتبال بانوان ايران، در هفته چهارم رو در روی هم قرار گرفتند که حاصل اين مسابقه در زمين شيلات بندر انزلی گلی دربر نداشت. هر دو تيم ده امتيازی شدند و صدر جدول را برای خود حفظ کردند، اما شن سای اراک با تفاضل گل بهتر، بالاتر از ملوان قرار دارد. در تيم ملوان خانم ايراندوست، سرمربی تيم، به دليل سفر به اردن به همراه تيم جوانان غايب بود و دستيارش، پگاه نوری هم مربيگری کرد و هم بازی. اسامی آنان نشان می دهد که جملگی از خانواده ديروز و امروز فوتبال مردان ملوان هستند.

در تيم شن سای اراک، اوفوما پيس ايزاکپا از کشور نيجريه نقش «مربی – بازيکن» را در اين فصل دارد.
در هفته پنجم ليگ شن سا ميزبان اسپاد فارس است و ملوان برای بازی با تربيت بدنی فسا به فارس می رود. به گزارش ايرنا برنامه هفته پنجم برای روز سی ام آبان است!

در ليگ بانوان ايران تيم دلوار کشتی جنوب از چغارک بوشهر با شکست های پياپی قعرنشينی زودهنگام است. نبود تيم هايی از تهران، اصفهان، تبريز و مشهد قابل توجه است.

موفقيت هايی که بانوان فوتبال ايران به آن دست يافته و مسئول فوتبال بانوان به آن تاکيد کرده اند را می توان چنين خلاصه کرد:

تيم دختران زير ۱۵ سال ايران تنها نماينده آسيا در المپيک ۲۰۱۰ نوجوان در سنگاپور بود که در ميان شش تيم با پيروزی بر گينه فائو و شکست از ترکيه و گينه نو به عنوانی دست نيافت، ولی در مقايسه با شرايط حريفان و سابقه فوتبال بانوان در ايران، بازيهای خوبی ارائه کرد.

تيم دختران زير ۱۹ سال ايران در رقابت های گروه دوم قهرمانی آسيا در امان (اردن) بر تيمهای اردن (با نتيجه سه بر دو در وقت اضافی)، هند (چهار بر دو) و بنگلادش (شش بر صفر) پيروز و به عنوان تنها تيم صعود کننده از اين گروه روانه پنجمين دوره رقابتهای جوانان زير ۱۹ سال در ووهان چين شد. سه تيم برتر اين رقابتها به پيکارهای قهرمانی جام جهانی زير ۲۰ سال بانوان راه خواهند يافت.

خانم شجاعی روز يکشنبه در پايان مجمع عمومی فوتبال با انتقاد از مديران باشگاه ها اظهار کرد که همه موفقيت های اخير فوتبال در صحنه بين المللی از آن بانوان و دختران بوده است اما آنان در اين بخش فوتبال هيچ حرکتی نداشته اند. او در اين مورد ملوان را يک استثنا ناميد. در مورد فوتسال بانوان نيز باشگاههای پاس همدان و صنعت نفت آبادان را از جمع ساير باشگاهها مستثنی دانست.

فريده شجاعی که همسر منصور پورحيدری، سرپرست تيم استقلال است با صراحت گفت:« برای من جای تعجب است که باشگاه استقلال در رشته بسکتبال بانوان تيمداری می کند اما با وجود دستور رييس سازمان تربيت بدنی مبنی بر تيمداری در فوتبال بانوان، برای فوتبال بانوان کاری انجام نمی دهد.»
XS
SM
MD
LG