لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

تأکید باراک بر توان اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، با تقدیر از توان عملیاتی ارتش اسرائیل به ویژه نیروی هوایی این کشور گفته است که «اسرائیل از توان لازم برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برخورداراست».

به گزارش هاآرتص، اهود باراک روز سه‌شنبه در بازدید از یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی این کشور در منطقه «رمت داوید»، نیروی هوایی این کشور را «ستون فقرات» توان عملیاتی این کشور نامیده و گفته است که «اسرائیل با چشمانی باز مراقب تهدیدها در دور و نزدیک است و ما بویژه به نیروی هوایی خود تکیه می‌کنیم».

آقای باراک اضافه کرد که «ارتش اسرائیل آموزش دیده و در آماده‌باش است تا با قدرت وارد عمل شود».

آقای باراک درعین حال گفت که «با همه این توان، اسرائیل رو به سوی صلح دارد و می‌خواهد که با همه همسایگان خود به صلح برسد».

اهود باراک این سخنان را چند ساعت پس از اظهاراتش در مراسم «روز هولوکاست» در اسرائیل بیان کرد، که در آن گفته بود که «محمود احمدی‌نژاد در زمره دیکتاتورهایی است که تنها زبان زور را می‌فهمد، و آمادگی برای سازش را نشان ضعف و سستی طرف مقابل خود تعبیر می‌کند».

آقای باراک اضافه کرده است که «سیاستی نیز که جامعه جهانی (درسالهای نیمه دوم دهه سی میلادی- اندکی پیش ازشروع جنگ جهانی دوم درسپتامبر ۱۹۳۹) در برابر هیتلر نشان داد، از سوی هیتلر، به ضعف تلقی شد و او را برای آغاز پیشروی‌های نظامی گستاخ کرد».

آقای باراک گفت که «محمود احمدی‌نژاد در صدر فهرست انکارکنندگان هولوکاست و خواهان نابودی ملت یهود است»، و افزود که «یهودیان در زمان نازی‌ها به این دلیل کشته می‌شدند که پناهگاهی نداشتند ولی اکنون کشور اسرائیل را دارند، و اسرائیل برای اقدام علیه کسانی که بخواهند علیه یهودیان توطئه کنند، تردید نخواهد کرد ».

ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد کل نیروهای ارتش اسرائیل نیز درمراسم «روز هولوکاست» در مورد «خطرات ناشی از ایران» گفته بود که اسرائیل توان دفاع از خود را دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در مراسم «روز هولوکاست» گفته بود که «جامعه جهانی در برابر برنامه اتمی ایران و سخنان سران تهران که اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کنند، شیوه ملایمی در پیش گرفته است».

همزمان، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز که برای دیدار رسمی در فرانسه به سر می‌برد، سه‌شنبه در ملاقات با فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه، خواهان مقابله جدی‌تر جامعه جهانی با جمهوری اسلامی ایران شد.

قرار است که آقای پرز با نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز در این زمینه دیدار کند.

آقای سرکوزی دوشنبه در واشینگتن گفته بود که اگر رسیدگی جامعه جهانی به معضل هسته‌ای ایران ناکام شود، ممکن است دنیا یک روز بیدار شود و بشنود که اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کرده است و فاجعه‌ای بزرگ به وجود آید.

این در حالی است که مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در یک هفته اخیر بار دیگر به اسرائیل در زمینه حمله احتمالی به ایران هشدار جدی دادند.

رئیس جمهوری روسیه و رئیس ستاد کل ارتش روسیه نیز در روزهای اخیر نسبت به «پیامدهای فاجعه بار» حمله نظامی به ایران هشدار دادند اما خواهان شفافیت برنامه هسته‌ای ایران برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع شدند.
XS
SM
MD
LG