لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

ایران کرسی مقام زن را در اختیار گرفت؛ کانادا اعتراض کرد


لارنس کنن، وزیر امور خارجه کانادا
لارنس کنن، وزیر امور خارجه کانادا
یک روز پس از آنکه رسانه‌های خبری از تصاحب کرسی کمیسیون مقام زن سازمان ملل توسط ایران خبر دادند، کانادا با محکوم کردن این موضوع، اعلام کرد که نسبت به تصویب عضویت ایران در این کمیسیون تأثیرگذار سازمان ملل «قویا نگران» است.

عضویت ایران در کمیسیون مقام زن که از کمیته‌های فرعی شورای اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل است روز جمعه اعلام شد و به این ترتیب ایران برای چهار سال به عنوان یکی از ۱۱ نماینده قاره آسیا به جمع ۴۵ عضو این کمیسیون پیوست.

از ۱۱ کرسی متعلق به منطقه آسیا این بار دو کرسی خالی بود، و ایران و تایلند تنها نامزدهای کسب این دو کرسی بودند، که عضویت هر دو کشور در این دو کمیسیون اعلام شد.

لارنس کنن، وزیر امور خارجه کانادا، در واکنش به این انتخاب گفته است: «دولت کانادا درک می‌کند که اعلام عضویت ایران در شورای مقام زن در روندی غیر رقابتی در گروه کشورهای آسیایی صورت گرفته است که کانادا در آن عضویت ندارد.»

وی افزوده است که کشورش با وجود نادرست دانستن این روند، در هر فرصتی از جمله در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان، از موضوع عضویت ایران در شورای مقام زن، استفاده خواهد کرد تا وظایف حکومت ایران را در قبال «نقض روشمند حقوق بشر» در این کشور را متذکر شود.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین گفته است که کشورش همچنان به کمک در زمینه پیشبرد آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون، ادامه خواهد داد و در انتظار آن است که مردم ایران در مسیری توأم با عظمت و آزادی زندگی کنند.

کشور کانادا از سال ۲۰۰۳ که زهرا کاظمی، عکاس ایرانی – کانادایی، در زندان اوین تهران جان خود را از دست داد با جمهوری اسلامی روابط چندان حسنه‌ای نداشته و همواره از منتقدان رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه حقوق بشر بوده است.

وزیر امور خارجه کانادا در اظهارات خود بار دیگر یاد آور شد که «اقدام‌های دولت ایران بی‌حرمتی به حقوق بشر در داخل و در سطح بین‌المللی است؛ امری که همه کشورها باید به آن احترام بگذارند.»

آقای کنن تأکید کرده است که «کانادا همچنان نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه مسئله حقوق زنان دغدغه خاطر دارد، و به اصرار از حکومت ایران خواهد خواست که نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور اقدام کند.»

انتقادهای گسترده از تلاش تازه ایران

ایران در حالی به عضویت شورای مقام زن سازمان ملل متحد در آمد که پیش از این ده‌ها فعال حقوق زن در ايران و شماری از سازمان‌های بين‌المللی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل مخالفت خود را با عضويت دولت ايران در این کميسيون مقام زن اعلام کرده بودند.

نويسندگان اين نامه حضور جمهوری اسلامی ایران در کميسيون مقام زن را «تهديدی جدی برای اهداف و ايده‌آل‌های اين کميسيون و در تناقض با ماهيت آن و همچنين تهديدی برای صلح، برابری و امنيت جهانی» ارزیابی کرده بودند.

موضوع عضویت ایران در شورای مقام زن در سازمان ملل پس از آن مطرح شد که ایران ترجیح داد از درخواست عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انصراف دهد.

در آن زمان رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در تشریح دلیل انصراف ایران از عضویت در شورای حقوق بشر اعلام کرد که پس از مذاکرات در گروه آسیایی، و «با هدف تقویت و تعمیق همکاری و تعامل در بین گروه، ایران در تصمیم خود برای نامزدی حضور در شورای حقوق بشر تجدید نظر کرد.»

وی همچنین ادامه داد که بر اساس همین توافق، ایران برای دریافت کرسی در کمیسیون موقعیت زنان تلاش خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر چهره‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر در ایران، برای جلوگیری از ورود احتمالی ایران به شورای حقوق بشر فعالیت زیادی کرده بودند و ارزیابی دیپلمات‌های غربی نیز این بود که ایران به این دلیل درخواست عضویت خود در این شورا را پس گرفته که به نظر نمی‌رسد آرای کافی را برای حضور در شورای حقوق بشر به دست آورد.
XS
SM
MD
LG