لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

پس‌لرزه‌های سفر احمدی‌نژاد به لبنان و واکنش‌ها در اسرائیل


دیدار دو روزه محمود احمدی‌نژاد از لبنان شامگاه پنجشنبه پایان یافت اما پس‌لرزه‌های این سفر غیر عادی همچنان در منطقه ادامه دارد.

ساعاتی پس از حضور احمدی‌نژاد در نزدیکی مرز اسرائیل و در حالی که برنامه او برای سنگ انداختن به سوی اسرائیل عملی نشد، رهبران اسرائیل گفتند که سفر احمدی‌نژاد، از ادامه تلاش جمهوری اسلامی ایران برای «فتنه‌انگیزی» در منطقه و تسلط بر لبنان نشان دارد.

از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سفر احمدی نژاد را تازه‌ترین تراژدی برای لبنان توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد پنجشنبه در منطقه «بنت جبیل» لبنان گفته بود که «صهیونیست‌ها به آخر خط رسیده‌اند و رژیم صهیونیستی رفتنی است».

در واکنش به این سخنان آقای نتانیاهو شامگاه پنجشنبه در یک سخنرانی بدون بردن نام احمدی‌نژاد گفت که «همین چند ساعت پیش یک فرد فحاش و یاوه گوی ضد یهود و ضد اسرائیل ندای نابودی اسرائیل را تکرار کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که «همین واقعیت وجود ما در این سرزمین و استقلال‌مان، بهترین پاسخ به بددهنی‌های افراد فحاش است».

نخست‌وزیر اسرائیل ادامه داد که ۶۲ سال از استقلال ما گذشته و ببینید که چه کشوری ساخته‌ایم؛ جامعه‌ای قوی، اقتصادی شکوفا و پویا و ارتشی قوی که قادر به دفاع ازما در هر وضعیتی است ولی ببینید که آنها کجا هستند.

آقای نتانیاهو اضافه کرد که «ملی‌گرایی یهودیت (صهیونیسم) به اوج توانایی و عظمت خود رسیده و ما به سازندگی ادامه می‌دهیم اما آنها در فکر فتنه‌گری هستند. ما می‌دانیم در برابر فتنه‌ای که از لبنان سر برآورد چگونه از خود دفاع کنیم و دشمن را برانیم».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که «دربرابر چشم جهانیان، فاجعه‌ای بزرگ برای لبنان اتفاق افتاده و همگان دیدند که متأسفانه چگونه لبنان استقلال و حاکمیت ملی خود را از دست داده و تحت‌الحمایه یک کشور بیگانه درآمده و به سرعت به بازوی رژیم ملاهای ایران تبدیل شده است».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز چهارشنبه در بازدیدی از یک رزمایش نیروهای ارتش اسرائیل در شمال این کشور گفت که «اسرائیل اوضاع را دنبال می‌کند و اوضاع مرزها هرچند ظاهراً عادی است اما هر آن، ممکن است که شرایط تغییر کند».

ییسرائل کاتص، وزیر راه اسرائیل، هم سومین مقام کابینه اسرائیل بود که به این موضوع واکنش نشان داد و روز پنجشنبه به رادیوی سراسری این کشور گفت که «اسرائیل آمادگی دارد به خطرات راهبردی از ناحیه رئیس‌جمهور ایران که ضد یهود و ضد اسرائیلی است، رسیدگی کند و نخست‌وزیر و دولت اسرائیل در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهند داد».

آریه الداد، یک نماینده راستگرای افراطی در کنست اسرائیل چهارشنبه گفته بود که «اگر احمدی‌نژاد زنده از لبنان بازگردد، خطاست» و ادامه بود که «اگر هیتلر در سال ۱۹۳۸ کشته شده بود، جنگ جهانی دوم و آن فجایع اتفاق نمی‌افتاد».

اما سیلوان شالوم، معاون نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به پیشنهاد این نماینده کنست، آن را قویاً رد کرد و گفت که «احمدی‌نژاد به اندازه کافی به عنوان یک فرد جنون‌زده در جهان شناخته شده است». آقای شالوم گفت که «اسرائیل جاودان است اما احمدی‌نژاد در ایران دائمی نخواهد بود».

هدیه ویژه‌ای که در سفارت ایران تحویل شد

در همین حال، مقام‌های اسرائیل این امر را که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله حتی با استفاده از حضور احمدی نژاد در لبنان علنی نشد، یک پیروزی تلقی کردند.

ژنرال ذخیره عاموس گیلعاد، یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل، پنجشنبه گفت که همین واقعیت که نصرالله چهارسال پس از خاتمه نبرد ۳۳ روزه، نمی‌تواند از مخفیگاه‌هایش بیرون آید، نشان می‌دهد که چه کسی طرف پیروز جنگ بوده است.

فرماندهان بسیاری در ارتش اسرائیل نیز که خود در نبرد ۳۳ روزه شرکت داشتند، در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل، بیرون نیامدن نصرالله را یک پیروزی تلقی کردند.

سخنرانی که شامگاه سه‌شنبه در ورزشگاه الرایه در حومه شیعه‌نشین جنوب لبنان از نصرالله پخش شد، از مخفیگاه‌های او صورت گرفت که در حضور احمدی‌نژاد روی پرده‌ای بزرگ در استادیوم اکران شد.

رسانه‌های لبنان گفته‌اند که در آخرین ساعات حضور احمدی‌نژاد درلبنان، دیداری بین وی با نصرالله در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت صورت گرفت که در آن نصرالله یک هدیه ویژه نیز به احمدی‌نژاد داد.

این هدیه ویژه، یک تفنگ سربازاسرائیلی بود که به گفته حزب‌الله، در نبرد ۳۳ روزه توسط نیروهای حزب‌الله به غنیمت گرفته شده بود.

در همین حال، مرکز مطالعات اسرائیلی یک فیلم آرشیوی از سخنرانی ۲۰ سال پیش حسن نصرالله را پنجشنبه در اختیار رسانه‌های جهان قرار داد که وی در آن می‌گوید که در لبنان و کشورهای مسلمان باید جمهوری اسلامی برپا شود و همه آنها زیر پرچم حکومت اسلامی ایران و رهبر آن قرار گیرند.

با وجود این، ناظرانی می‌گویند که حسن نصرالله عمداً نخواست که در آیین‌های دو روز اخیر در کنار احمدی‌نژاد باشد. به گفته آنها، نصرالله واقف بود که قرارگرفتن علنی‌اش در کنار احمدی‌نژاد، او و حزب‌الله را در درازمدت تقویت نمی‌کند، و غیبتش، دادن این پیام تلویحی به لبنانی‌ها بوده که او فرمانبردار و مأمور احمدی‌نژاد نیست.

حزب‌الله در طول سال‌ها تلاش کرده بود که اعتماد ملت لبنان را به دست آورد. بهار سال ۲۰۰۰ هنگامی که اهود باراک، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، زیر فشار سنگین مادران سربازان کشته شده اسرائیلی، دستور به عقب‌نشینی کامل اسرائیل از لبنان داد، نصرالله در سخنرانی معروف خود در ورزشگاه بیروت همانند یک قهرمان ملی ظاهر شده بود.

«سکوت دولتمردان لبنان به پیشنهاد گرفتن تسلیحات از ایران»

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط جمعه نوشته است که پیشنهادهای مشتاقانه احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور لبنان برای اینکه ایران تسلیحات و پدافند هوایی به ارتش لبنان بدهد، هیچ پاسخ روشنی از میزبانان او نگرفت.

الشرق الاوسط به نقل از یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران که احمدی‌نژاد را در دو روز اخیر همراهی کرده، ولی نخواسته که نامش برده شود، نوشت مقامات لبنان تنها پیشنهاد را شنیدند و پاسخی ندادند.

در همین حال ناظران می‌گویند که سفر احمدی‌نژاد، نه تنها اسرائیل و آمریکا و ملی‌گرایان لبنان، که رهبران کشورهای عرب بسیاری را نگران‌تر از گذشته کرد و عربستان سعودی در صدر این کشورهاست.

به گفته آنها، لرزان‌ترشدن جایگاه دولت قانونی لبنان و احساس ناتوانی این دولت در برابر جناح حزب‌الله و ایران، شک و تردید سران عرب را نسبت به نیات جمهوری اسلامی در قبال لبنان بیشتر کرده، و تماس‌های تلفنی نیز که احمدی‌نژاد در آستانه سفرش با پادشاهان عربستان و اردن انجام داده بود، بعید است که نگرانی‌ها را کاهش داده باشد.
XS
SM
MD
LG