لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

بازداشت شماری از مقامات نیوجرسی به اتهام پولشویی


رالف مارا جونیور؛ دادستان ایالتی نیوجرسی
رالف مارا جونیور؛ دادستان ایالتی نیوجرسی
درحالی که خبر دستگیری دست‌کم ۴۴ نفر از مقامات ارشد شرق آمریکا همراه با شمار زیادی از راوهای یهودیان، آمریکا را در شوک فرو برده، بازجویی از مظنونان این پرونده آغاز شده است.

پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد، درنتیجه تحقیقاتی که ده سال طول کشیده، این افراد را به اتهام مداخله در پولشویی، بزهکاری‌های مالی دیگر و بسیاری از خلافکاری‌های دیگر مانند دادن رشوه به مقامات و نیز خرید و فروش کلیه دستگیر کرده است.

دستگیری افراد مظنون از پنجشنبه در برابر دوربین‌های تلویزیونی در چند نقطه در شهرهای مختلف در نیوجرسی و نیویورک آغاز شد. چهره‌های مذهبی یهودی با رداهای سیاه و کلاه یهودی، همراه با مقامات بلندپایه ایالاتی دستبند به دست به مقر پلیس برده شدند.

دو شهردار در ایالت نیوجرسی، یک معاون شهردار و اعضای کنگره‌های محلی، و شماری از راوها (خاخام‌ها) در جامعه یهودیان نیوجرسی و نیویورک درشمار بازداشتی‌ها هستند، که راو یهودیان سوری‌تبار مقیم نیوجرسی یکی از آنهاست.

در میان دستگیرشدگان پیترکامرنو، شهردار ۳۲ ساله شهر هوبوکان نیز به چشم می‌خورد که تنها ۲۱ روز قبل از دستگیری، این سمت را در دست گرفته بود. دنیس آل ول شهردار سیکائوکس، و نیز لئونه بلادینی معاون شهر جرسی سیتی و ماریانو وگا رئیس شورای شهر جرسی سیتی، بلندپایه‌ترین مقامات ایالتی دستگیر شده هستند.

پلیس فدرال، همچنین روز پنجشنبه کنیسه یهودیان «اوهل یعکوو» (خیمه یعقوب) را در نیوجرسی مورد بازرسی قرارداد و شماری از راوهای آن را که همگی از شهر حلب سوریه به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و در دو منطقه دیل و بروکلین اقامت دارند، دستگیرکرد. تعدادی از بازداشتی‌ها نیز در کار بازرگانی سرشناس بوده‌اند.

دستگیرشدگان متهم هستند که درپولشویی صدها میلیون دلار نقش داشته، و با انتقال پول به اسرائیل و سوئیس به بهانه «اعانه مردمی» پول‌های سیاه را «سفید» می‌کرده‌اند، و برخی نیز در سود خرید و فروش کلیه و اعضای بدن سهم برده‌اند. ساخت کیف‌های تقلبی مارک «گوچی» با کیفیت بالا نیز یکی از اتهامات برخی از مظنونان است.

کوری بوکر شهردار نیوآرک، بزرگترین شهر در نیوجرسی، که یکی از مأموریت‌های مرکزی خود را مبارزه با فساد در شهرش اعلام کرده، پنجشنبه با دیدن دستگیری مقامات ایالتی و راوها گفت: «بامدادی غیرقابل تصور را شاهدیم».

اد کاهرر، رئیس بخش تحقیقات پولشویی «یقه سفیدها» (میلیونرها) در اف.بی.آی گفت «نیوجرسی بزرگترین مشکل تبهکاری مالی در کل آمریکا را دارد، و فساد مانند سرطان به جان ارزش‌های آمریکایی افتاده است».

رالف مارا جونیور، دادستان ایالتی نیوجرسی گفت: «برای این افراد، فساد راه و روش زندگی بوده است». آقای مارا شامگاه پنجشنبه در یک نشست خبری گفت: «مقامات ایالتی دستگیر شده در برابر دریافت پول نقد، وعده‌های سیاسی می‌دادند، مجوز خانه‌سازی صادر می‌کردند،...و آنچه که از بازجویی‌ها می‌شنویم، تصویری شرم‌آور از چهره‌هایی مذهبی است که مانند رهبران بزهکاران عمل کرده‌اند».

یهودیان نیوجرسی در بیانیه‌هایی در شبانه روز اخیر از گروه دستگیر شده ابراز برائت کردند و نوشتند «آنها مایه شرمساری و بدنامی یهودیان شده‌اند».

اثبات اتهام افراد دستگیر شده می‌تواند حداکثر موجب حبس ۲۰ ساله شود اما متهمان به دلیل نفوذ زیاد و منابع مالی کلان می‌توانند از وکلای زبردست برخوردار شوند.
XS
SM
MD
LG