لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

صانعی و موسوی اردبیلی خشونت‌های اخیر را محکوم کردند


آیت‌الله صانعی و آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید قم، در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن اعمال خشونت علیه مردم در روزهای اخیر، با بازماندگان این حوادث ابراز همدردی کردند.

آیت‌الله صانعی در بیانیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های «قربانیان فجایع اخیر» و آرزوی سلامت و بهبودی برای مجروحان به ویژه دانشجویان دانشگاه‌های تهران، شیراز، اصفهان وسایر شهرها، از عاملان این حوادث اعلام انزجار کرده است.

در بیانیه آقای صانعی اعتراض‌های اخیر در جهت احقاق حق و رفع شبهه از انتخابات و آرای مردم ارزیابی شده و ابراز امیدواری شده که مسئولان نظام که باید حافظ جان و مال و ناموس مردم باشند، اهداف و خواسته‌های مردم را به عینیت و تحقق برسانند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز که هم اکنون در مکه به سر می‌برد، با صدور بیانیه‌ای اعمال خشونت از سوی هر کسی را محکوم کرده و با تمام کسانی که در این حوادث آسیبی دیده‌اند به ویژه خانواده جان‌باختگان، ابراز همدردی کرده است.

در بیانیه آقای موسوی اردبیلی، همچنین از مسئولان انتظامی و امنیتی خواسته شده است که در برخورد با معترضان با «رأفت و ملایمت و حفظ حدود شرع و قانون» رفتار کنند و از دست زدن به اعمال تحریک آمیز اجتناب کنند.

وی بدون اشاره مستقیم به حملات اخیر به کوی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر شهرهای ایران، اعلام کرده است که «حمله کردن به مراکز علمی و فرهنگی و بر هم زدن آسایش مردم در اماکن خصوصی خود، با هیچ میزان شرعی و قانونی سازگار نیست».

آقای موسوی اردبیلی همچنین از مردم خواسته است تا حساب خود را از آنها که دست به آشوب و تخریب اموال عمومی می‌زنند، جدا کنند.

«در حق آرای ملت جفا شده است»

آیت‌الله بیات زنجانی هم در نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی گفت که «با شما هم عقیده‌ام که در حق آرای ملت و در حق شما به عنوان نماینده فکری بخش عمده‌ای از این ملت جفا شده است».

این مرجع تقلید قم، در نامه خود با اشاره به سوابق خود در امور اجرایی و تقنینی آورده است که گرچه «گاه تخلّفاتی اندک، از ناحیه مجریان جزئی امور رخ می‌دهد، اما این بی‌اعتنایی اخیر و بی‌حرمتی کلان به آرای ملت بی‌سابقه است».

آقای بیات زنجانی در ادامه آورده است که اینجانب سال‌هاست که در سخنان و مواضع مختلف، فاصله گرفتن نظام از راه و اندیشه امام را متذکر شده‌ام و نسبت به استقرار آرام اندیشه‌ای خمینی‌ستیز در کشور هشدار داده‌ام؛ اندیشه‌ای که نهایتاً ثمری جز تبدیل «جمهوری اسلامی» به «حکومت اسلامی» نخواهد داشت و نهایتاً دین و دنیای مردم را در خود هضم خواهد کرد.

این مرجع تقلید شیعه ضمن تأکید بر ایستادگی در برابر قانون‌ستیزی و خودخواهی و بی‌حرمتی به خواست اکثریت مردم کشور، از آقای موسوی خواسته است که «این اعتراضات و دفاع از حق خود» به گونه‌ای مطالبه شود که راه سوءاستفاده را از مخالفان بگیرد.

آقای بیات زنجانی همچنین خطاب به آقای موسوی تأکید کرده است که «رقیب شما یک نامزد انتخاباتی خاص یا طرفدارن و هوادارن او نیستند؛ آنچه با شما و مصالح جامعه اسلامی به مبارزه برخاسته است، یک طرز فکر غلط و انحرافی است که معتقد است برای رسیدن به اهداف به ظاهر مقدس، می‌توان به هر وسیله نامقدسی متوسل شد. این اندیشه و طرز فکر را دشمن اصلی خود و دین خدا بدانید، سپس صاحبان این فکر غلط را محکوم سازید. همان طور که پیشتر هم بارها گفته‌ام شعار جوانان ما در موقعیت کنونی باید این باشد که برای رسیدن به اهداف مقدس نباید از وسایل نامشروع کمک گرفت».

آقای بیات زنجانی همچنین هشدار داده است که «اگر روزی محکمه‌های قضایی یک کشور نتوانند عدالت را میان مردم برقرار سازند، طبیعی است که ستم‌دیدگان راه‌های دیگری برای احقاق حقوق خود جستجو خواهند کرد و خدای ناکرده مقصد چنین جامعه‌ای آشوب، ناامنی و هتک حرمت مقدّسات است».
XS
SM
MD
LG