لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

دادستان تهران: کلوتیلد ریس از اتهام‌های وارده تبرئه نشده بود


کلوتیلد ریس به هنگام حضور در کاخ ریاست جمهوری فرانسه در ۲۶ اردیبهشت ۸۹
کلوتیلد ریس به هنگام حضور در کاخ ریاست جمهوری فرانسه در ۲۶ اردیبهشت ۸۹
دو روز پس از آن که کلوتیلد ریس اجازه یافت خاک ایران را ترک کند، دادستان عمومی و انقلاب تهران با تکرار اتهام‌های پیشین مقام‌های ایرانی علیه این شهروند فرانسوی، تأکید کرد که خانم ریس از این اتهام‌ها تبرئه نشده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی که دوشنبه شب با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده است در این مصاحبه بار دیگر می‌گوید که کلوتیلد ریس «درصدد جمع‌آوری اطلاعات بسیار دقیقی از سیستم اجتماعی ایران و نهادهای مسئول و مؤثر بوده است».

دادستان تهران همچنین گفته است که پس از دستگیری خانم ریس در تیرماه ۸۸ «به دو اتهام اقدام علیه امنیت ملی به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، و جمع‌آوری اطلاعات از مراکز ایرانی به استناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، برای او کیفرخواست صادر شده است».

کلوتیلد ریس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوی، که به تدریس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ پيش از سوار شدن به هواپيما به مقصد بيروت، توسط نيروهای امنيتی در فرودگاه بين‌المللی تهران بازداشت شد و پس از آن به اتهام «جمع‌آوری اطلاعات و حمایت از اغتشاش‌گران» در دادگاه گروهی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

با این حال پس از واکنش شدید مقام‌های فرانسوی به این حکم، دادگاه خانم ریس را در قبال پرداخت وثیقه، به شرط عدم خروج از ایران آزاد کرد تا این که اوایل این هفته مقام‌های قضايى ايران با تبدیل حکم زندان وی به ۳۰۰ میلیون تومان جزای نقدی، به وى اجازه دادند خاک ايران را ترک كند.

همزمانی بازگشت خانم ریس به فرانسه با آزادی دو تبعه ایرانی در فرانسه این گمانه‌زنی را تقویت کرد که ایران و فرانسه بر سر مبادله این افراد توافق کرده‌اند، گرچه مقام‌های هر دو طرف هر گونه معامله بر سر این موضوع را رد کرده‌اند.

اکنون عباس جعفری دولت‌آبادی در تشریح روند دادرسی خانم ریس گفته است که پس از چندین جلسه دادگاه که وکیل خانم ریس هم در آنها حضور داشت، خانم ریس «بدواً به ۱۰ سال زندان محکوم شد»، اما «چون متهمه زن و تبعه خارجی بود، رأفت اسلامی مقرر در احکام دادگاه‌ها متوجه ایشان شد و دادگاه تصمیم گرفت که حبس را به ۳۰۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کند».

به گفته دادستان تهران، خانم ریس به حکم صادره اعتراض نکرده و پس از پرداخت جزای نقدی اجازه خروج او از کشور صادر شده است.

آقای دولت‌آبادی نتیجه گرفته است که «بنابراین او تبرئه نشده و طبق قوانین ایران محکومیت یافته و با اجازه دادگاه از کشور خارج شده است».

کلوتیلد ریس روز یک‌شنبه پس از آن که با یک هواپیمای دولتی از طریق امارات به فرانسه بازگشت، در کاخ الیزه مورد استقبال نیکلا سرکوزی قرار گرفت و این تنها یک روز پس از آن بود که وزارت کشور فرانسه با صدور حکم اخراج علی وکیلی‌راد، قاتل شاپور بختیار، زمینه را برای آزادی این تبعه ایرانی فراهم کرد.

بر اساس قوانین فرانسه، محکومان به حبس ابد می‌توانند پس از سپری کردن ۱۸ سال تقاضای آزادی کنند، اما آزادی آقای وکیلی‌راد مشروط به آن بود که وی به محض آزاد شدن خاک فرانسه را ترک کند.

علی وکیلی راد نهایتاً روز سه‌شنبه به حکم دادگاه از زندان آزاد شد و پاریس را به مقصد تهران ترک کرد.
XS
SM
MD
LG