لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، بازداشت شد


ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی
ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی
در ادامه دستگیری گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌گاران روز چهارشنبه ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، هم بازداشت شد.

برپایه‌ گزارش‌های منتشر شده، روز چهارشنبه مأموران دادگاه انقلاب تهران، ابراهیم یزدی را که در بیمارستان پارس بستری بود، دستگیر کرده و خانه وی را نیز مورد تفتیش قرار داده‌اند.

محمد توسلی، غفار فرزدی، مجید جابری، رحمت‌الله امیری، روح‌الله رحیم‌پور، امیر حسین جهانی، علی اشرف سلطانی‌آذر و رحیم یاوری، محمدرضا احمدی‌نیا، احمد افجه‌ای، عماد بهاور، مجتبی خندان، سعید زراعت‌کار، روح‌الله شفیعی و علی مهرداد از دیگر اعضای نهضت آزادی ایران هستند که خبر دستگیری آنها در روزهای اخیر منتشر شده است.

همچنین مسعود باستانی و مهسا امرآبادی یک زوج روزنامه‌گار نیز در روزهای اخیر در تهران بازداشت شده‌اند.

سازمان مجاهدین انقلاب در پایان شخص محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت، را مسئول سلامت بازداشت‌شدگان دانسته است.
محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ایران و و عضو مجمع روحانیون مبارز، ‌بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده دو عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، محسن امین زاده معاون وزارت خارجه در دوره محمد خاتمی، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی، محمد رضا جلایی‌پور و سعید حجاریان دو عضو جبهه مشارکت، محمدرضا جلایی‌پور از اعضای هوارداران میرحسین موسوی، کیوان صمیمی مدیر مسئول نشریه توقیف شده نامه، احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و سمیه توحیدلو از اعضای جبهه مشارکت نیز از جمله کسانی هستند که نام آنها در میان دستگیر شدگان پس از بیست‌و دوم خرداد گزارش شده است.

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر، سعید لیلاز روزنامه‌گار نیز از دیگر افرادی هستند که پس از اعلام نتایج انتخابات بیست‌ودوم خرداد بازداشت شده‌اند.

«رئیس دولت، مسئول سلامت بازداشت‌شدگان است»

همزمان با گسترش دستگیرها در روزهای اخیر، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت بازداشت‌گان ابراز نگرانی کرده است.

سازمان مجاهدین با محکوم کردن این برخوردها آورده است: «دستگیری فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و منتقد و آزادی تعدادی از آنها پس از گذشت یکی دو روز و سپس موج جدید دستگیری در سراسر کشور، اقدامات شتابزده و واکنش‌های بی منطق در برابر موج اعتراضات مردمی گسترده کنونی است که بیش از هرچیز از روان پریشان و ذهنیت آشفته اقتدارگرایان حاکم حکایت می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است که کسانی که پشت این دستگیری‌ها هستند، دچار این «توهم» هستند، که اعتراضات مردمی از سوی اصلاح‌طلبان سازماندهی می‌شود «در حالی که پس از راهپیمایی میلیونی مردم تهران در روز دوشنبه انتظار می‌رفت کودتاگران دریافته باشند که این موج اجتماعی کار این گروه و یا آن حزب و دسته نیست بلکه حرکت اعتراضی عظیم، خودجوش و فراگیر ملتی است که از مصادره رأی و بازی با شعور و تحقیری که بر وی رفته است سخت عصبانی است.»

سازمان مجاهدین انقلاب در پایان شخص محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت، را مسئول سلامت بازداشت‌شدگان دانسته است.

از سوی دیگر طی روزهای گذشته مأموران امنیتی با مراجعه به منزل علی مزروعی به دنبال دستگیری وی و فرزندش حنیف مزروعی (هر دو روزنامه‌نگار) بودند که از آنجا که این دو در منزل نبودند، موفق به دستگیری آنها نشدند.

در همین حال از تهران گزارش می‌رسد که چهارشنبه شب، حسن معاديخواه مدیر نشر ذره، فرزند عبدالمجید معادیخواه وزیر ارشاد دولت‌های محمد باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی چهارشنبه شب در منزلش دستگیر شده است.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار، نیز روز یکشنبه بازداشت شده است که از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

در روزهای اخیر شمار نامعلومی در اعتراض‌های خیابانی یا در مکان‌ها دیگر دستگیر شده‌اند که اطلاع دقیقی از آنها در دست نیست.
XS
SM
MD
LG