لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

«عراق مسئوليت حفظ امنيت اردوگاه اشرف را برعهده گرفته است»


تصویر سه نفر از اعضای مجاهدین خلق در اردگاه اشرف در سال ۲۰۰۴
تصویر سه نفر از اعضای مجاهدین خلق در اردگاه اشرف در سال ۲۰۰۴
ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که دولت عراق مسئوليت حفظ امنيت از اردوگاه اشرف و ساکنان آنان را برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایان کلی سه شنبه گفت: «ما همچنان وضعیت [اردوگاه اشرف] را از نزدیک نظاره می‌کنیم تا اطمینان یابیم با ساکنان اردوگاه اشرف مطابق تضمین‌های کتبی عراق و به شیوه انسان‌دوستانه رفتار خواهد شد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: «دولت عراق همچنين به آمريکا کتبا تضمين داده است که ساکنان اين اردوگاه را به اجبار به کشور ديگری که احتمال بازداشت، اذيت و آزار و شکنجه آنها بدليل اعتقادات سياسی و مذهبی اشان وجود داشته باشد، منتقل نخواهد کرد.»

از سوی دیگر، ژنرال اوديرنو، فرمانده نيروهای آمريکایی در عراق، نيز روز سه‌شنبه گفته است که سه ماه پيش آمريکا مسئوليت اردوگاه اشرف را به نيروهای عراقی واگذار کرده است.

ژنرال اوديرنو همچنين گفت: «مقامات عراقی قول داده‌اند تا به طور انسانی مسئله اين اردوگاه را حل کنند.

وی افزود: «ما بر رويکرد عراق در اين مورد نظارت خواهيم کرد و تا اينجا به گفته‌های خود عمل کرده‌اند.»

«هفت نفر در اردوگاه اشرف کشته شدند»


‌سازمان مجاهدین خلق در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که در پی آتش گشودن نیروهای امنیتی عراق به اعضای این سازمان که در اردوگاه اشرف مستقر هستند هفت نفر کشته شده‌اند.

پیش از این سازمان مجاهدین خلق ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود «در تیراندازی نیروهای امنیتی عراق، چهار نفر از افراد این سازمان در اردوگاه اشرف کشته شده‌اند.»

نیروهای عراقی روز سه‌شنبه کنترل داخل اردوگاه اشرف را که از دوران حکومت صدام حسین مقر نیروهای مجاهدین خلق ایران بود، به کنترل خود درآوردند.

شهریار کیا، سخنگوی اردوگاه اشرف شامگاه سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی آتش گشودن نیروهای امنیتی عراق به افراد غیر مسلح در ساعت هشت شب امروز، چهار نفر از ساکنان اردوگاه اشرف، از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، کشته شدند.»

‌سخنگوی اردوگاه اشرف همچنین گفته است که اعضای این سازمان در اعتراض به اقدام نیروهای امنیتی عراق اعتصاب غذا کرده‌اند.

هنوز دولت عراق درباره بیانیه سازمان مجاهدین خلق درباره «کشته شدن چهار تن» از اعضای آن واکنشی نداده است.

دولت عراق از ماهها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد با تخلیه ارودگاه اشراف در شمال بغداد، اعضای سازمان مجاهدین خالق را به ایران یا کشور ثالث بفرستد.

پس از حمله نیروهای آمریکایی به عراق در سال ۲۰۰۳، اردوگاه اشرف که در حدود ۳۵۰۰ اعضای سازمان در آن مستقر هستند، تحت حفاظت ارتش آمریکا قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از بهزاد صفری، یکی از ساکنان اردوگاه اشرف، گزارش داده است که اعضای سازمان مجاهدین خلق برای اینکه از ورود نیروهای عراقی به اردوگاه جلوگیری کنند ورودی‌های این اردوگاه را با گذاشتن موانع بسته بودند، که نیروهای عراقی نیز در مقابل از گاز اشک‌آور استفاده کرده بودند.

به گفته بهزاد صفری چندین نفر از نیروهای این سازمان در درگیری با نیروهای عراقی زخمی شده‌اند. این درحالی است که علی الدباغ سخنگوی دولت عراق، پیش از این استفاده از زور برای ورود به اردوگاه اشرف را رد کرده بود.
XS
SM
MD
LG