لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

برادعی: برنامه اتمی ایران برای کسب وجهه است


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران با برنامه اتمی‌ خود می‌خواهد جهان را وادار کند که این کشور را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به رسمیت بشناسد.

محمد البرادعی که روز چهارشنبه در نشستی درباره خلع سلاح در نیویورک شرکت کرده بود گفت: «آنها بر این باورند که دانش فنی هسته‌ای برایشان وجهه و قدرت می‌آورد، و دوست دارند ببینند که آمریکا با آنها تعامل کند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «متاسفانه این (نظر) تا اندازه‌ای درست است. ایران از هنگامی که برنامه هسته‌ای‌اش را گسترش داد، جدی گرفته شد.»

محمد البرادعی با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران «وسیله‌ای برای رسیدن به هدف» است، تاکید کرد که تهران «می‌خواهد به عنوان یک قدرت منطقه‌ای شناخته شود.»

محمد البرادعی، بار دیگر بر موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که «هیچ مدرک عینی» که تهران هم‌اکنون به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است، وجود ندارد.

ایالات متحده، برتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای سال‌ها در قالب گروه ۱+۵ برای سال‌ها تلاش کرده‌اند که ایران از غنی‌سازی اورانیوم دست بکشد و دربرابر از مشوق‌های سیاسی و اقتصادی برخوردار شود.

تهران تاکنون به این خواسته پاسخ مثبت نداده و از این رو هدف سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده قرار گرفته است.

محمد البرادعی که در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی می‌کرد، حرف تازه‌ای درباره پیش‌نویس وین که روسیه، فرانسه و آمریکا به تازگی با ایران به توافق رسیدند، بیان نکرد. برپایه این پیش‌نویس تهران توافق کرده بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را به روسیه بفرستد و دربرابر مقدار کمتری اورانیوم بیشتر غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تهران دریافت کند؛ محمد البرادعی در گفت‌گوهای وین نقش میانجی غیر رسمی را بازی کرد.

محمد البرادعی در نیویورک گفت که این توافق «فرصتی منحصر به فرد» برای ایران و آمریکا است که چند دهه تنش و خصومت پایان دهند.

مدیرکل ‌آژانس تاکید کرد که ایران باید هرچه زودتر به این پیش‌نویس پاسخ نهایی دهد تا نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

پیش از این مقام‌های فرانسوی و آمریکایی اعلام کرده‌اند که مذاکرات ابدی نیست و صبر این کشورها حد و حدود دارد.
XS
SM
MD
LG