لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

اتریش: ایران صبر جامعه جهانی را به سر آورده است


میشائل اشپیندلگر، وزیر خارجه اتریش
میشائل اشپیندلگر، وزیر خارجه اتریش
وزیر خارجه اتریش، به تهران هشدار داد که فرصت برای یافتن یک راه حل در مورد برنامه هسته‌ای ایران در حال از دست رفتن است و دور تازه تحریم‌ها ممکن است گریبانگیر جمهوری اسلامی شود.

میشائل اشپیندلگر، وزیر خارجه اتریش، روز جمعه پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در وین به خبرنگاران گفت:«ایران هنوز می‌تواند به میز مذاکره بازگردد اما باید دریابد که صبر جامعه جهانی به سر آمده است.»

در روزهای اخیر چندین مقام اروپایی و آمریکایی به ایران هشدار داده‌اند که در صورت انعطاف‌ناپذیری تهران، دور تازه تحریم‌ها در شورای امنیت در انتظار ایران خواهد بود.

وزیر خارجه اتریش در ادامه تصریح کرد: «پیشنهاد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای غنی‌سازی اورانیوم در خارج از کشور، اقدامی نویدبخش و اعتماد ساز بود، که متأسفانه ایران دستی را که به سویش دراز شده بود رد کرد. اکنون توپ در زمین شورای امنیت سازمان ملل است.»

کشورهای مذاکره کننده بر سر برنامه اتمی ایران در قالب پیش‌نویس توافقنامه وین، به ایران پیشنهاد غنی‌سازی بیشتر اورانیوم در خارج از ایران و تأمین سوخت رآکتور تهران را داده بودند، که بر پایه آن ایران قرار بود بخش عمده‌ای از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصد خود را به روسیه بفرستد و به جای آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران بگیرد.

با این حال ایران به رغم موافقت اولیه با این پیشنهاد، ضمن تعلل در پاسخگویی صریح در این مورد، شرایطی را در مورد زمان، حجم و محل مبادله طرح کرد و در نهایت محمود احمدی‌ نژاد، هفته گذشته اعلام کرد که ایران غنی‌سازی در حد ۲۰ درصد را آغاز می‌کند.

پیش از این گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز به ایران هشدار داده بود که شکیبایی جامعه جهانی در قبال ایران و برنامه اتمی‌اش، پایان‌ناپذیر نخواهد بود.

علاوه بر این دو، وزیر خارجه فنلاند نیز، از جمله دیگر مقام‌های اروپایی بود که به ایران هشدار داد که در صورت ادامه این وضع، تهران با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

کای گوران الکساندر استوب، وزیر خارجه فنلاند، روز پنجشنبه در دیدار با همتای کانادایی خود در اوتاوا ضمن حمایت از «دیالوگ دیپلماتیک» با ایران تصریح کرده بود: «اگر این گفت‌وگو نتیجه‌ ندهد، که کاملاً ‌اکنون هویدا است، ما به سراغ تحریم می‌رویم و برای وضع تحریم‌های بسیار سخت آماده‌ایم.»

وی تأکید کرده بود که اگر اعمال تحریم در شورای امنیت سازمان ملل به نتیجه نرسد اتحادیه اروپا خود راساً علیه ایران تحریم وضع می‌کند.

وزیر خارجه فنلاند گفته بود: «اگر (اعمال تحریم در شورای امنیت) موفق‌آمیز نبود، ما این کار را از طریق اتحادیه اروپا انجام می‌دهیم... ارزیابی من در این مورد چند روز یا چند هفته است.»

در روزهای اخیر مقام‌های ایالات متحده، فرانسه، و آلمان نیز مواضع مشابهی در قبال مناقشه هسته‌ای ایران گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG