لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

«اوباما همچنان پیشتاز است»


برپايه آخرين نظر سنجی «رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی» که روز يکشنبه منتشر شد، باراک اوباما، نامزد دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، ۶ درصد از رقيب خودش پيش است. تقریبا در همه نظر سنجی های دیگر نیز باراک اوباما از محبوبیت بیشتری برخوردار است.


درصد پيشتازی باراک اوباما در آخرين نظر سنجی ها
-فاکس نيوز: ۳ درصد-راسموسن ريپورتس: ۵ درصد-گالوپ: ۱۰ درصد-دياگئو/ هات لاين: ۷ درصد -ماريست: ۷ درصد-ای بی سی نيوز/ واشينگتن پست: ۹ درصد-آی بی دی/ تی آی پی پی: ۵ درصد-سی بی اس نيوز: ۱۳ درصد

برپايه این نظر سنجی که گرايش رای دهندگان آمريکايی را در طول سه روز رصد کرده، باراک اوباما ۵۰ درصد به ۴۴ از رقیب جمهوری خواه خود جلو تر است. روز شنبه فاصله جان مک کين و باراک اوباما به ۵ درصد رسيده بود.


برگزارکنندگان اين نظرسنجی، خطای برآورد خود از افکار عمومی آمريکا را ۲.۹ درصد اعلام کرده اند. اين نظر سنجی تلفنی صورت گرفته است.


جان زاگبی، يکی از مسئولان اين نظر سنجی در اين باره می گويد: «دو روز کامل به انتخابات مانده است و بديهی است که هرچيزی امکان دارد رخ بدهد.» وی با وجود اين پيشی گرفتن احتمالی مک کين از باراک اوباما را در روزهای آینده، امری «دشوار» توصيف کرد.


به گفته جان زاگبی داده های جمع آوری شده در آخر هفته نشان دهنده اين است که هر دو نامزد در حال تثبيت موقعيت خود در ميان هسته مرکزی هواداران خود هستند؛ به نظر جان زاگبی برای اوباما زنان و مستقل ها، و برای مک کين محافظه کاران و کسانی که سن و سال بيشتری دارند در اين هسته مرکزی جای دارند.


جان مک کين روز شنبه را در ويرجينا و پنسيلوانيا گذراند؛ دو ايالتی که رای نمايندگان آن در کالج انتخاباتی، از اهميت بالايی برخوردار است.


در همين حال باراک اوباما، روز شنبه را در سه ايالت نوادا، کولورادو، و ميسوری سپری کرد؛ اين سه ايالات در انتخابات سال ۲۰۰۴ به نفع جرج بوش رای داده بودند.


نظر سنجی مشترک «رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی» حاکی از آن است که ۵۶ درصد رای دهندگانی که رای خود را زودتر به صندوق ها ريخته اند، به نفع اوباما و ۳۹ درصد به نفع مک کين رای داده اند.


نظر سنجی «رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی» حاکی از آن است که اوباما ۸ درصد در ميان زنان و ۱۰ درصد در ميان رای دهندگان مستقل از مک کين جلوتر است. اين فاصله نسبت به ماه گذشته کمتر شده است.


برپايه نظر سنجی ها مک کين در ميان سفيدپوستان از جايگاه مستحکمی برخوردار است و با ۵۴ در برابر ۴۰ درصد از رقيب خود جلو است و ۹۳ سياه پوستان و ۶۵ درصد اسپانيايی تبارها از نامزد دموکرات ها پشتيبانی می کنند.

برپايه اين نظر سنجی مک کين همچنان در ميان سفيدپوستان از جايگاه مستحکمی برخوردار است و با ۵۴ در برابر ۴۰ درصد از رقيب خود جلو است. سناتور مک کين در ميان قشری که خود را «طبقه سرمايه گذار» می دادند با ۹ درصد از باراک اوباما جلوتر است.


و اما ۹۳ سياه پوستان و ۶۵ درصد اسپانيايی تبارها در نظر سنجی «رويترز/ سی –اسپن/ زاگبی» از نامزد دموکرات ها پشتيبانی می کنند.


رالف نیدر،نامزد مستقل، در اين نظر سنجی از محبوبيت ۲ درصدی و باب بار، نامزد ليبرتارين، از محبوبيت ۱ درصدی برخوردارند.


هنوز ۲ درصد از رای دهندگان احتمالی، در انتخاب نامزد خويش مردد هستند.


XS
SM
MD
LG