لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

مالکی از حملات هوايی سوريه به خاک عراق استقبال کرد


نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه، پنجم تیر، گزارش‌های دو روز گذشته مبنی بر حمله هوايی جنگنده‌های ارتش سوريه به برخی مناطق تحت کنترل داعش در عراق را تایید کرد.

وی در مصاحبه با تلويزيون بی‌بی‌سی گفت که جنگنده‌های نظامی سوريه، پايگاه‌های شبه نظاميان را در مناطق مرزی عراق با سوريه بمباران کرده‌اند.

مالکی در این مصاحبه، از هر گونه اقدام عليه گروه «دولت اسلامی عراق و شام» استقبال کرد. او در عين حال گفت که عراق، درخواستی در اين زمينه ارائه نداده بود.

سخنان نخست وزیر عراق در حالی مطرح شده که دولت سوريه، وقوع اين حملات را تکذيب کرده است.

خبرگزاری دولتی سوريه (سانا) به نقل از يک منبع آگاه در دولت اين کشور نوشته است: «آنچه برخی از شبکه‌های خبری مرتبط با جنايت و خونريزی در سوريه و عراق درباره بمباران مناطقی داخل عراق توسط جنگنده‌های سوريه گزارش داده‌اند، به طور کامل عاری از صحت است.»

حملات هوايی جنگنده‌های سوريه به مناطقی در غرب عراق پس از آن صورت می‌گيرد که گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش، شهرک مرزی القائم در عراق را به کنترل خود در آورد.

سايت شبکه خبری سی ان ان به نقل از مسئولان عراقی گزارش داده است که حملات هوايی جنگنده‌های سوريه، چند بازار و پمپ بنزين را هدف قرار داده و به کشته شدن دستکم ۵۷ نفر و زخمی شدن ۱۲۰ نفر ديگر انجاميده است.

صباح کرحوت، ریيس شورای اداری استان انبار واقع در غرب عراق نیز آمار کشته شدگان را تایید کرده است.

او افزود با مشاهده پرچم‌های سوريه که بر روی بدنه اين جنگنده‌ها کشيده شده‌ بودند، مطمئن شده که اين هواپيماهای نظامی وابسته به ارتش سوريه هستند.

داعش که طی دو هفته گذشته مناطق وسيعی از شمال عراق را به تصرف خود در آورده بود، با اين اقدام توانست پيروزی استراتژيکی کسب کند و راه ارتباطی مهمی ميان نيروهای خود در عراق و سوريه را همراه کند.

پيشروی‌های شبه نظاميان تندرو در عراق، به کشته شدن بيش از هزار نفر، آواره شدن صدها هزار نفر و نگرانی محافل بين‌المللی انجاميده است.

XS
SM
MD
LG