لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

دادگستری تهران بازداشت خبرنگار روزنامه آمریکایی را تایید کرد


جیسون رضائیان (چپ)
جیسون رضائیان (چپ)

یک روز پس از انتشار گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، رئیس دادگستری استان تهران روز جمعه، سوم مرداد، تایید کرد که خبرنگار ایرانی‌‌ـ‌آمریکایی این روزنامه در بازداشت و تحت بازجویی است.

مقام‌های آمریکایی و روزنامه واشینگتن پست روز پنج‌شنبه، دوم مرداد، گزارش دادند که سه تبعه آمریکا از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران، به علاوه همسر ایرانی‌ او بازداشت شده‌اند.

داگلاس جل، دبیر سرویس خارجی واشینگتن پست، گفته بود که این روزنامه «گزارش‌های موثقی» دارد مبنی بر این که آقای رضائیان، خبرنگار، و یگانه صالحی، همسر او، غروب روز سه‌شنبه هفته گذشته در تهران بازداشت شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این افراد توسط چه نهاد یا کسانی و چرا در تهران دستگیر شده‌اند.

این نکته‌ای است که رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در حاشیه مراسم «روز قدس» روشن نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، غلامحسین اسماعیلی، این مقام قوه قضاییه، روز جمعه تنها گفته است که «این موضوع هنوز در مرحله تحقیقات است».

آن طور که آقای اسماعیلی گفته است، در این باره تنها پس از «بررسی‌های فنی و بازجویی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مقام قوه قضاییه در اظهار نظری دیگر که مشخص نیست به بازداشت سه تبعه آمریکا در ایران اشاره دارد یا خیر، هشدار داده است که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی «اجازه نمی‌دهند کشور جولان‌گاه دشمن و ایادی آنان شود».

جیسون رضائیان، ۳۸ ساله، تابعیت ایرانی و آمریکایی دارد. یگانه صالحی، همسر او، نیز که تبعه ایران است برای دریافت اقامت دائم در آمریکا اقدام کرده و برای روزنامه «نشنال» چاپ امارات متحده عربی کار می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه واشینگتن پست، دو آمریکایی دیگر که بازداشت شده‌اند به عنوان عکاس- خبرنگار آزاد فعالیت می‌کردند.

خبرنگارانی که در ایران برای رسانه‌های غربی کار می‌کنند طی سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ با سختی‌های زیادی برای گرفتن مجوز کار در ایران روبه‌رو بوده‌اند. با این حال جیسون رضائیان توانسته بود مجوز کار در ایران را به دست آورد و از سال ۲۰۱۲ برای واشینگتن پست کار می‌کرد.

XS
SM
MD
LG