لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

در ویدئویی از سوی «داعش»، «یک خبرنگار آمریکایی گردن زده شد»


نیروهای گروه افراطی اسلام‌گرای دولت خودخوانده اسلامی، داعش، با انتشار ویدئویی می‌گویند در انتقام از حملات هوایی ایالات متحده به آنها، جیمز فولی، یک خبرنگار آمریکایی را گردن زده و هشدار داده‌اند که نفر دومی را هم خواهند کشت.

آقای فولی دو سال پیش در سوریه به دست مردان مسلح ربوده شده بود.

عنوان این ویدئو که بر اینترنت منتشر شده «پیامی برای آمریکا» است.

استیون ساتلاف، دیگر خبرنگار آمریکایی، زنده در این ویدئو نمایش داده شده است؛ او کسی‌ست که شبه‌نظامیان افراطی دولت اسلامی، تهدید به کشتنش در مرحله بعدی کرده‌اند.

داعش در مقابل خواسته است تا آمریکا حملات خود را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کاخ سفید آمریکا گفته است در حال تحقیق روی ویدئوی منتشر شده است.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفته است «اگر [ویدئو] واقعی‌ست، ما از قتل وحشیانه خبرنگار آمریکایی منزجر شده‌ایم و عمیقا به خانواده و دوستانش تسلیت می‌گوییم».

در تصویر جیمز فولی (نفر دوم از راست)، در سال ۲۰۱۱ در کنار دیگر خبرنگاران آزادشده‌ از دست ربایندگان در لیبی دیده می‌شود
در تصویر جیمز فولی (نفر دوم از راست)، در سال ۲۰۱۱ در کنار دیگر خبرنگاران آزادشده‌ از دست ربایندگان در لیبی دیده می‌شود

خبرگزاری فرانسه که آقای فولی برایش مطالبی را تهیه کرده است او را خبرنگاری باتجربه و کارکشته توصیف کرده است که پیشتر جنگ در لیبی را پوشش داده و سپس راهی سوریه شده بود.

خانواده جیمز فولی طی دو سال گذشته کارزاری ناموفق را برای رهایی او به راه انداختند.

فیلیپ بالبونی، مدیر عامل اجرایی «گلوبال‌پست»، دیگر رسانه‌ای که آقای فولی برای آن کار می‌کرد، گفته است تا زمانی که پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، واقعی بودن ویدئو را تائید نکند، نمی‌تواند در مورد آن نظری بدهد. او در عین حال از همه خواسته است تا برای جیمز فولی و خانواده‌اش دعا کنند.

امانوئل هوگ، رئیس خبرگزاری فرانسه، نیز گفته است «ما از ویدئوی منتشر شده که هنوز واقعی بودن آن ثابت نشده است، و ادعای قتل جیمز فولی، وحشت‌زده شده‌ایم».

آقای ساتلاف، (به ادعای داعش) دیگر خبرنگاری که زنده در پایان ویدئو نشان داده می‌شود، سال گذشته ربوده شده بود. او برای روزنامه‌ها و نشریات آمریکایی، از جمله تایم، فارین پالیسی یا کریسچین ساینس مانیتور کار می‌کرد. خبرگزاری رویترز می‌گوید او نیز در سوریه ربوده شده بود.

در ویدئوی تقریبا پنج دقیقه‌ای منتشر شده مردی سیاه‌پوش در صحرایی که دقیقا مشخص نیست کجاست، و انگلیسی را با لهجه بریتانیایی سخن می‌گوید، دیده می‌شود. فولی در این ویدئو در لباسی نارنجی‌رنگ، روی زمین زانو زده است.

کمیته حمایت از خبرنگاران گزارش داده است که در سال گذشته میلادی، ۷۰ خبرنگار در سراسر جهان کشته شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ۲۹ تن از اين خبرنگاران در جريان پوشش جنگ داخلی سوريه، ۱۰ تن در عراق، شش تن در مصر و پنج تن در پاکستان جان خود را از دست دادند.

نیروهای افراطی سنی‌مذهب داعش طی روزهای گذشته هدف حملات هوایی نیروهای آمریکایی قرار دارند، از سوی دیگر نیروهای نظامی عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد نیز دست به حملاتی به آنها زده و مشغول پیشروی در بازپس‌گیری برخی مناطق کلیدی از دست آنها هستند.

نیروهای داعش طی هفته‌های گذشته کنترل نقاطی را در شمال عراق در دست گرفتند.

XS
SM
MD
LG