لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

واکنش آمریکا به انتقادات مصر و ایران در خصوص ناآرامی‌های فرگوسن


ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به انتقاد کشورهایی چون ایران، مصر، و چین نسبت به برخورد دولت آمریکا با مسئله ناآرامی‌های فرگوسن واکنش نشان داده و مقایسه شرایط حقوق بشری آمریکا با کشورهای یادشده را مردود دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، ماری هرف این مطلب را روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد در یک نشست خبری عنوان کرد.

مرگ یک نوجوان ۱۸ ساله سیاه‌پوست در فرگوسن میزوری که روز نهم اوت بر اثر شلیک یک افسر پلیس به وی، از هفته گذشته باعث اعتراضاتی در این شهر شده و نحوه برخورد نیروهای انتظامی و نظامی آمریکا با این اعتراضات، انتقاد برخی کشورها را برانگیخته‌است.

ماری هرف روز سه‌شنبه در واکنش به این انتقادها گفت: «ما اینجا در ایالات متحده کارنامه خود درخصوص رو در رویی با مشکلات‌مان را به طور شفاف، صادقانه، و آزادانه در برابر هر کشور دیگر جهان قرار می‌دهیم.»

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد انتقادهای ایران، چین، و مصر درخصوص مسئله فرگوسن افزود: «وقتی که ما در این کشور مشکلات و مسائلی داریم، به صورتی شفاف و صادقانه به آنها رسیدگی می‌کنیم. این به نظر ما امر مهمی است و به‌خصوص کشورهایی که ذکر کردید را تشویق می‌کنم که آنها هم همین کار را بکنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین حال گفت: «افراد آزادند هرچه می‌خواهند بگویند. ما در اینجا به این مسئله عمیقاً اعتقاد داریم و این یعنی آزادی بیان.»

او در عین حال افزود: «قطعاً و قویاً با هر گونه مقایسهٔ آنچه اینجا اتفاق می‌افتد با بعضی از آن کشورهایی که نام بردید مخالفم.»

خبرگزاری‌ها، تعداد معترضان در شهر فرگوسن را در حدود ۲۰۰ نفر ذکر می‌کنند و بنا بر گزارش‌ها، پرتاب اشیای مختلف توسط این معترضان به سوی پلیس و عدم رعایت قانون منع رفت و آمد توسط برخی از آنها باعث پرتاب گاز اشک‌آور توسط پلیس و دستگیری شماری از معترضان شده‌است.

بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر، روز سه‌شنبه گفت که دولت مصر «شدت گرفتن اعتراضات در فرگوسن و واکنش‌ها به آن را از نزدیک دنبال می‌کند» و خواستار «خویشتنداری» دولت آمریکا در این مورد شد.

در همین روز، ماری هرف در واکنش به انتقادات مصر گفت که درخصوص مصر «ما به طور آشکار نگرانی‌های بسیار جدی در زمینه حقوق بشر داریم، در مورد آنچه طی سال گذشته اتفاق افتاد، آنچه برای معترضان مسالمت‌آمیز رخ داد و روزنامه‌نگاران که بیش از یک سال است در حبس به‌سر می‌برند و تعداد بسیار زیاد احکام اعدامی که اخیراً صادر شده‌است.»

در پی سرکوب راهپیمایی‌ها توسط حکومت کنونی مصر، دست‌کم ۱۴۰۰ نفر که بیشترشان تظاهرکنندگان اسلام‌گرا بودند کشته شده‌اند؛ ازجمله در اوت ۲۰۱۳ در یک روز ۷۰۰ تظاهرکننده جان خود را از دست دادند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز طی روزهای اخیر مکرراً در مورد ناآرامی‌های فرگوسن مطالبی را در صفحات توئیتر و فیس‌بوک خود منتشر کرده‌است.

وی از جمله روز یک‌شنبه در توئیتر خود خطاب به معترضان در شهر فرگوسن نوشت: «شما در شکایت خود علیه دولت سرکوبگر آمریکا تنها نیستید؛ آمریکا خیلی از ملت‌ها را سرکوب کرده‌است.»

روزنامه دولتی شینهوآی چین نیز با انتشار مقاله‌ای با انتقاد از وضعیت در فرگوسن، از ایالات متحده خواست تا انتقادات خود نسبت به وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان در کشورهای دیگر، ازجمله چین، را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG