لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

رفسنجانی: وضعيت آزادی بيان بايد به تدريج اصلاح شود


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت يکشنبه ۲۳ شهريورماه گفته است که وضعيت آزادی بيان در ايران «کمی بهتر» شده، ولی اين وضعيت قانع کننده نيست و می بايست «به تدريج» اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مجمع تشخیص مصلحت عصر يکشنبه در جمع ائتلاف اصلاح طلبان خراسان با اشاره به روی کار آمدن دولت يازدهم گفته است:« من قبول ندارم که دکتر روحانی ذره ای از اهداف خود دور شده است اما ميدان عمل آسان نيست و اکنون از ۸ سال شرايطی بيرون آمديم که در همه شرايط زندگی مان اين شرايط نامناسب نفوذ کرده است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از حاميان اصلی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۹۲ بود. وی پس از رد صلاحيت توسط شورای نگهبان از حسن روحانی حمايت کرد.

وی در ادامه با انتقاد از سياست های اقتصادی دولت محمود نژاد و «بيکاری تحصيلگردگان و وضعيت اشتغال»، گفته است: دولت قبل خواست تا با يارانه مردم را راضی کند در حالی که می شد اين يارانه خرج اشتغال شود و اگر در هر خانواده يک شغل ايجاد می شد بيش از ۱۶ برابر يارانه برای يک خانواده مفيد بود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت در ادامه با اشاره به اين که «بايد درها را باز کنيم» گفته است: امروز در خارج از اين مرزها به ايرانی ظلم می شود و تبليغات منفی عليه ما زياد است اما ايرانی اصيل و نجيب می تواند به خاطر افکار سالم در دنيا مطرح باشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه گفته است: در حال حاضر وضعيت آزادی بيان کمی بهتر شده اما هنوز قانع نيستيم و بايد به تدريج اصلاح شود.

درحالی رييس مجمع تشخيص مصلحت خواهان بهبود تدريجی وضعيت آزادی بيان در ايران شده است که روز گذشته سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران گفته بود که وعده های حسن روحانی محقق نشده است.

به گزارش رويترز در گزارش ساليانه سازمان ملل درخصوص وضعيت حقوق بشر در ايران آمده است: رئيس‌جمهور روحانی وعده داده بود که از فشارها بر آزادی بيان بکاهد و امنيت رسانه‌ها را تضمين کند»، با اين همه «متاسفانه آن وعده‌ها هنوز نتيجه چشم‌گيری در بر نداشته است و فشارها بر آزادی بيان کماکان بسياری از عرصه‌های زندگی (در ايران) را تحت تاثير قرار می‌دهد».

اخيرا محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری پيشين ايران، که از چهره‌های حامی حسن روحانی در انتخابات بود، گفته است، برخی جريان‌های سياسی با تداوم «فضای امنيتی» به حيات خود ادامه می‌دهند و آقای روحانی نيز نمی‌تواند اين «واقعيت‌ها» را يک شبه تغيير دهد.

«نمی توان، جلوی فناوری ارتباطات را گرفت»

رييس مجمع تشخيص مصلحت در ادامه گفته است: الان نمی شود، جلوی فناوری ارتباطات را گرفت و در کمتر خانه ای تحصيلکرده و دانشجو وجود ندارد و امروز همه خانواده ها آگاهند و اطلاع از همه اخبار دارند.

وی اضافه کرده است: حتی کودکان مدرسه هم سياسی شده اند؛ حرف ها را درک می کنند؛ اين جامعه فريب نمی خورد؛ طبيعت و راه خدا اعتدال است، جامعه ما نيز اين را فهميده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از اظهارات خود ابراز اميدورای کرده است که زنان در ايران همچنان که در رده های علمی و اجتماعی از مردان پيشی گرفته اند، بتوانند با کسب کرسی های مجلس نمايندگان و شورا ها به جايگاه واقعی خود در جامعه دست يابند.

XS
SM
MD
LG