لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

گروگان‌گیری در سیدنی ادامه دارد


تصویری که یکی از شبکه‌های خبری (شبکه ۷) منتشر کرده و می‌گوید تصویر فرد گرگان‌گیر است
تصویری که یکی از شبکه‌های خبری (شبکه ۷) منتشر کرده و می‌گوید تصویر فرد گرگان‌گیر است

فردی مسلح، ۲۴ آذر ماه، اقدام به گروگان‌گیری شماری از شهروندان در کافه‌ای در مرکز شهر سیدنی کرده‌است. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی‌ست که پنج نفر از گروگان‌ها موفق شده‌اند از این کافه فرار کنند.

در عین حال تصویری از فرد گروگان‌گیر از سوی کانال ۷ استرالیا که آن را فیلم‌برداری کرده، منتشر شده (در بالا) ولی هنوز مشخص نیست که این تصویر فرد مسلح است.

خبرگزاری فرانسه از قول «کانال ۱۰» استرالیا می‌گوید مردی که اقدام به گروگان‌گیری کرده، خواسته است تا پرچم «حکومت اسلامی» در اختیارش گذاشته شود و می‌گوید چهار بمب در نقاط مختلف شهر کار گذاشته شده است.

پلیس هیچ یک از این گزارش‌ها را مستقلا تائید نکرده است.

گروهی از افراد پلیس ایالتی و نیروهای ویژه «پورس» در بیرون کافه
گروهی از افراد پلیس ایالتی و نیروهای ویژه «پورس» در بیرون کافه

پرچمی که فرد در اختیار دارد و در کافه نشان داده شده شبیه پرچم «حکومت اسلامی» نیست، هرچند شهادتین بر آن نقش بسته است و زمینه سیاه دارد.

اندرو اسکیپیون، بازرس پلیس ایالت نیو ساوث ولز، که سیدنی در آن قرار دارد، پیشتر به خبرنگاران گفته بود «فرد مسلح در ساختمانی، در میدان مارتین، شمار نامشخصی از افراد را به گرگان گرفته‌است.»

آقای اسکوپین در گفته‌های خود به طور کلی جزئیات زیادی در اختیار رسانه‌های نگذاشته و شمار دقیق گروگان‌ها را نیز منتشر نکرده است.

یکی از گروگان‌ها که موفق به فرار شده است
یکی از گروگان‌ها که موفق به فرار شده است

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی، کانادا، شمار گروگان‌ها را بیش از ۲۰ نفر عنوان کرده است. اما شبکه خبری اسکای‌نیوز استرالیا می‌گوید نزدیک به ۱۳ نفر در این کافه-مغازه شکلات‌فروشی به گروگان گرفته شده‌اند.

وب‌سایت خبری «نیوز» استرالیا از قول مدیر اجرایی شرکت شکلات‌فروشی «لیند» که گروگان‌گیری در کافه‌ای از آن انجام شده، این احتمال را مطرح کرده که بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در آن باشند.

پلیس استرالیا که در مورد شمار دقیق گروگان‌ها جزئیاتی منتشر نکرده گفته بود «کم‌تر از ۳۰ نفر» است.

46 Martin Place, Sydney NSW 2000, Australia
46 Martin Place, Sydney NSW 2000, Australia

کاترین برن، دیگر بازرس پلیس ایالتی به خبرنگاران گفته است که مذاکره‌کنندگان پلیس با گروگان‌گیر در تماس هستند.

به گفته او هنوز هیچ شاهدی بر اینکه کسی آسیب دیده باشد، وجود ندارد.

ماموران نیروی ویژه استرالیا وارد بخش تجاری و اداری شهر شده‌اند و پلیس شهر نیز از شهروندان خواسته است تا جایی که ممکن است از نزدیک شدن به منطقه دوری کنند.

گروگان‌گیری در سیدنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00

پرچم سیاه با شهادتین

همه شبکه‌های خبری از ساعات آغاز گروگان‌گیری در مورد پرچمی سیاه با نوشته‌های عربی گزارش دادند. این پرچم در یکی از تصاویر در دست کسانی در داخل کافه دیده شده است که به نظر می‌رسد خود آنها گروگان هستند (تصویر پایین).

برای مدتی مشخص نبود پرچمی که در داخل کافه است چیست، اما رسانه‌ها این احتمال را مطرح کرده‌ بودند که شاید فرد مسلح هوادار یا عضو «حکومت اسلامی» در استرالیا باشد.

با این همه مشخص نیست چرا فرد گروگان‌گیر خود خواستار پرچم «داعش» شده و اینکه آیا از تفاوت پرچم‌ها (آنکه در اختیار دارد و پرچم گروه حکومت اسلامی) با خبر بوده یا نه.

به نظر می‌رسد کسانی که پرچم را روی پنجره نگه داشته‌اند، کارکنان کافه هستند
به نظر می‌رسد کسانی که پرچم را روی پنجره نگه داشته‌اند، کارکنان کافه هستند

همزمان با گروگان‌گیری در مرکز شهر سیدنی، خانه اپرای شهر نیز در پی کشف بسته‌ای مشکوک، تخلیه و تعطیل شد.

جلسه اضطراری دولت استرالیا

تونی ابوت، نخست‌وزیر، و همچنین دولت استرالیا، جلسه اضطراری امنیتی تشکیل داده‌اند.

نخست‌وزیر استرالیا، در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی عمیق از رخداد شهر سیدنی در عین حال گفته است «استرالیایی‌ها مطمئن باشند که حافظان قانون و ماموران امنیتی ما به خوبی آموزش دیده و از تجهیزات خوبی برخوردارند و به صورت حرفه‌ای و درست [به این رخداد] واکنش نشان می‌دهند».

او گفته است هنوز دلیل دقیق موضوع مشخص نیست.

افراد پلیس در میدان مارتین
افراد پلیس در میدان مارتین

ابوت خطاب به مردم گفته است: «استرالیا کشوری صلح‌جو، باز و جامعه‌ای سخاوت‌مند است. هیچ چیز نباید این را تغییر دهد. و به همین خاطر است که من از همه می‌خواهم تا طبق معمول سر کارهای خود بروند».

استرالیا بخشی از ائتلافی به رهبری آمریکا است که در حال مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» و انجام حملات هوایی علیه مواضع و افراد آنها در عراق است.

این کشور پیشتر نیز خبر از انجام عملیات ضد تروریستی علیه اسلام‌گرایان داده بود؛ از جمله در شهریور ماه گذشته که نخست وزير استراليا، اعلام کرد افرادی وابسته به «حکومت اسلامی» قصد داشتند يک نفر را در شهر سيدنی به طور اتفاقی بربايند و سپس سر او را در ملاءعام از بدنش جدا کنند.

پلیس در اطراف محل گروگان‌گیری در میدان مارتین نوار کشیده است
پلیس در اطراف محل گروگان‌گیری در میدان مارتین نوار کشیده است

«بازداشت‌هایی» در سیدنی

همزمان با گروگان‌گیری در میدان مارتین، پلیس فدرال استرالیا می‌گوید دو نفر را به ظن ارتباط با «عملیات تروریستی» بازداشت کرده است.

ای‌اف‌پی (پلیس فدرال استرالیا) می‌گوید یکی از این افراد در ارتباط با تحقیقات در مورد انجام عملیات تروریستی در استرالیا و نیز فراهم کردن امکان اعزام شهروندان آن کشور به سوریه، بازداشت شده است.

وب‌سایت «استریلین» می‌گوید این فرد در حال خروج از یک نمازخانه‌ بازداشت شده است.

گزارش شده که مرد دیگری نیز در بازداشت است.

XS
SM
MD
LG