لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

آغاز مانور بزرگ سپاه در خلیج فارس؛ ماکت ناو آمریکایی منهدم شد


ناو هواپیمابر آمریکایی از کلاس نیمیتز که ماکت آن به دست نیروهای سپاه منهدم شده است
ناو هواپیمابر آمریکایی از کلاس نیمیتز که ماکت آن به دست نیروهای سپاه منهدم شده است

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از صبح روز چهارشنبه، ششم اسفند، رزمایشی بزرگ را با نام «پیامبر اعظم ۹» در تنگه هرمز و خلیج فارس آغاز کرد. در آغاز این مانور، نیروهای سپاه ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را با صدها موشک منهدم کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای سپاه پاسداران در اولین ساعات برگزاری این مانور ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی در «ابعاد واقعی» را با «صد‌ها راکت و ده‌ها فروند موشک» از جمله چند «موشک کروز و دو موشک بالیستیک» هدف قرار داده و منهدم کردند.

خبرگزاری فارس اشاره‌ای به برد موشکهای بالیستیک استفاده شده در این رزمایش نکرده و درعین حال خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داده است که این موشک‌های بالیستیک «از انواع زمین به دریا و زمین به زمین» بوده‌اند.

مقامات آمریکایی بارها نسبت به برنامه موشک‌های بالیستیک ایران که، به گفته آنها، می‌توانند با خود کلاهک هسته‌ای حمل کنند ابزار نگرانی کرده‌اند.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران، روز ۱۶ اردیبهشت سال جاری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفته بود که نیروهای سپاه پاسداران برای غرق ناوهای غول‌پیکر آمریکایی تمرین‌های زیادی کرده و می‌توانند یک ناو این کشور را «ظرف ۵۰ ثانیه» غرق کنند.

خبرگزاری فارس انهدام «پهپادهای هدف توسط ۱۰۰ فروند شناور» سپاه را از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این مانور ذکر کرده است.

به گفته این خبرگزاری، در این رزمایش «حدود ۳۰ فروند» شناور نیروی دریایی سپاه در منطقه تنگه هرمز اقدام به انجام عملیات مین‌ریزی کرده‌اند.

فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در این رزمایش گفت: «قدرت بی‌نظیری ایجاد شده که ما دل‌مان نمی‌خواهد آن را به امتحان واقعی بگذاریم، ولی اگر خدای نکرده چنین روزی پیش بیاید، قطعا دریای عمان و تنگه هرمز و خلیج فارس در تسلط کامل نیروهای دریایی ایران است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی جعفری اضافه کرد: «انشالله روزی برسد که وحدت و انسجام کشورهای منطقه از امروز بیشتر شده و دشمنان ما منطقه را ترک کرده و این منطقه با امنیت کامل برقرار شود.»

پیش از این نیز علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی خروج نیروهای آمریکایی از خلیج فارس را از برنامه‌های سپاه پاسداران اعلام کرده بود.

شناورهای گشت ساحلی آمریکا از سال ۲۰۰۳ با هدف «اجرای قوانین بین‌المللی دریایی» در خلیج فارس به گشت‌زنی مشغول‌اند.

ارتش ایران نیزاز چهارم دی‌ماه به مدت هفت روز رزمایشی را در محدوده‌ای به وسعت «حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع» در جنوب ایران و بخش‌هایی از اقیانوس هند برگزار کرده بود.

XS
SM
MD
LG