لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

انتقاد تند عربستان از نامه پوتین به اجلاس اعراب


وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست سران اتحادیه عرب، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به «دو رویی» متهم کرد و گفت، او در حالی که با حمایت از بشار اسد به بی‌ثباتی در منطقه می‌افزاید، نباید از حمایت خود از خاورمیانه سخن بگوید.

این انتقاد تند پس از آن مطرح شد که عبدالفاتح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد که پیام ولادیمیر پوتین ​در اجلاس سران اتحادیه عرب در مصر خوانده می‌شود.

در آن نامه رئیس‌جمهوری روسیه از تشکیل کشور فلسطینی حمایت کرده و گفته است به اقدامات دوجانبه و چهارجانبه صلح کمک می‌کند.

در بخشی از آن پیام، ولادیمیر پوتین گفته است «ما از قصد اعراب برای رسیدن به آینده‌ای مرفه و حل همه مشکلات جهان عرب به روش‌های صلح‌آمیز، بدون هیچ دخالت خارجی، حمایت می‌کنیم».

پس از خوانده شدن این پیام، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، به آن واکنش نشان داد.

خبرگزاری رویترز از قول این مقام ارشد سعودی نقل کرده است که «او (پوتین) چنان از مشکلات خاورمیانه سخن می‌گوید که انگار روسیه هیچ تاثیری برای این مشکلات ندارد».

سعود الفیصل گفته است: «آنها از تراژدی در سوریه سخن می‌گویند، در حالی‌که خود بخشی اساسی از این تراژدی مردم سوریه هستند؛ آنها حکومت سوریه را برای با مردم خود مسلح می‌کنند».

او افزوده است «امیدوارم رئیس‌جمهوری روسیه این موضوع را درست کند، تا رابطه جهان عرب با روسیه در بهترین سطح قرار گیرد».

رابطه روسیه و عربستان سعودی، بر سر حمایت مسکو از حکومت مرکزی در دمشق، رو به سردی گذاشته است. در کنار روسیه، تهران نیز از مهم‌ترین حامیان اسد به شمار می‌رود.

عربستان سعودی و عمده کشورهای عرب منطقه از گروه‌های مخالف بشار اسد حمایت می‌کنند. غرب نیز حامی گروهی از مخالفان بشار اسد است که به طور عمده در «ائتلاف ملی سوریه» گرد هم آمده‌اند.

از طرفی گروهی از کارشناسان، عربستان سعودی را بزرگ‌ترین خاستگاه گروه‌های اسلام‌گرای افراطی می‌دانند که روانه کشورهایی مانند سوریه شده‌اند.

دولت سعودی طی سال‌های گذشته بسیاری از اعضای گروه‌هایی مانند القاعده را کشته یا محاکمه کرده است و در سال گذشته میلادی تحریم‌های سازمان ملل را علیه جمع‌آورندگان کمک مالی برای سازمان‌های تروریستی پذیرفت.

XS
SM
MD
LG