لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه: ۹۰ درصد روحانیون در ایران بیکارند


حسن ربانی، رئيس مرکز خدمات حوزه‌های علميه از بيکاری ۹۰ درصد روحانيون ايران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقای ربانی، جمعه چهارم ارديبهشت، گفته که «۱۰ درصد از روحانيون را روحانيونی تشکيل می‌دهند که در ارگانی شاغل هستند» و از اينکه «اکثريت مردم تنها اين ۱۰ درصد را می‌بينند و همه روحانيون را با آنها مقايسه می‌کنند» ابراز تاسف کرده است.

رئيس مرکز خدمات حوزه‌های علميه افزوده است: «۹۰ درصد از روحانيون شاغل نيستند و از جايی حقوق نمی‌گيرند. تنها به امر تبليغ، تحصيل و تدريس مشغولند و درآمد خاصی ندارند و تنها با درآمد اندک شهريه زندگی می‌کنند که طبعا نمی‌تواند زنگی آنها را تامين کند.»

پيش از اين، آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد شيعه، در ديدار با حجت‌الاسلام ربانی، «طلاب» را «از محروم‌ترين قشرهای جامعه» توصيف کرده بود.

آقای مکارم شيرازی بر اين اساس تاکيد کرده بود که «بايد بودجه‌های مرکز خدمات حوزه‌های علميه بدون تعلل واريز شود تا اين مرکز حوزوی بتواند خدمات بهتر و شايسته‌ای را به طلاب ارائه کند.»

از ديگر اشخاصی که درباره اين مسئله سخن گفته، علی‌اکبر رشاد، رئيس شورای عالی حوزه علميه تهران است که در سال ۱۳۹۳ گفته بود: «زندگی طلاب زير خط فقر است.»

مرکز خدمات حوزه‌های علميه در سال ۱۳۷۰ و با دستور آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاسيس شد و هدف از تاسيس اين مرکز توسط مسئولانش، «تامين حداقل‌های زندگی روحانيت و طلاب» عنوان شده است.

در سال ۱۳۸۹ اعلام شده بود که اين مرکز به «۱۶۰ هزار طلبه ايرانی و غير ايرانی»، انواع خدمات رفاهی و اقتصادی ارائه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG