لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

مجادله توئیتری سناتور تام کاتن با محمد جواد ظریف


مجادله رسانه‌ای محمد جواد ظریف و سناتور تام کاتن، از امضاء کنندگان نامه به آیت‌الله خامنه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران، در ۲۴ ساعت گذشته به بحثی داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و این دو سیاستمدار ایرانی و آمریکایی در توئیتر و فیس‌بوک به یکدیگر تاخته‌اند.

وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد با چهار توئیت از سوی سناتور تام کاتن روبرو شد که او را به «مناظره در مورد قانون اساسی آمریکا» فراخوانده بود. آقای ظریف فقط به یک پیام که «دیپلماسی یک کار جدی است» بسنده کرده و تولد فرزند آقای کاتن را هم به او تبریک گفت.

مجادله میان طرفین زمانی آغاز شد که آقای ظریف عصر روز نهم اردیبهشت، در یک نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه نیویورک حضور پیدا کرد و در پاسخ به سوالی در مورد رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق نهایی شش قدرت جهانی با ایران گفت: «وقتی ما به توافق برسیم و با دولت‌ها آن را امضا کرده و از شورای امنیت هم مجوز آن را بگیریم، دیگر این قانون است و هیچ‌کس حتی سناتور کاتن هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد».

وزیر خارجه ایران افزوده بود که در آمریکا درس خوانده و با نظام حقوقی و سیاسی و دولتی آمریکا آشنا است و می‌داند وقتی دولت متعهد شد، دیگر نمی‌شود از آن گریخت و باید همکاری کرد.

به گزارش روزنامه وال‌استریت جورنال، آقای ظریف در ادامه گفت: «چند روز پس از رسیدن به توافق نهایی، قطعنامه‌ای تحت بند هفتم منشور ۴۱ سازمان ملل در شورای امنیت بررسی خواهد شد که در صورت تصویب، اجرای آن برای تمامی کشورهای عضو، الزام‌آور است. حالا چه سناتور کاتن دلش بخواهد، چه نخواهد».

پیام اول سناتور کاتن به محمد جواد ظریف
پیام اول سناتور کاتن به محمد جواد ظریف

سناتور تام کاتن، نماینده جوان ایالت آرکانزاس آمریکا، همان کسی است که نامه به رهبران ایران را تهیه کرد که به امضای ۴۷ نماینده جمهوریخواه سنای آمریکا هم رسید. آن‌ها در این نامه به رهبران ایران هشدار دادند که حواس‌شان باشد توافق با رییس جمهوری فعلی آمریکا بدون تایید کنگره دائمی نیست و رییس جمهوری بعدی می‌تواند به راحتی آن را کنار بگذارد.

سناتور تام کاتن آن زمان حتی در پیامی توئیتری به محمد جواد ظریف، نسخه‌ای از ترجمه فارسی همان نامه را برای وزیر خارجه ایران فرستاد و نوشت: «این هم برای شما به زبان فارسی».

آقای ظریف هم بیانیه خود در پاسخ به این نامه که در وبسایت رسمی وزارت خارجه ایران منتشر شده بود را در پاسخ فرستاد و نوشت: «این هم پاسخ من، به زبان انگلیسی».

ساعاتی پس از پایان نشست پرسش و پاسخ وزیر خارجه ایران که با اجرای «دیوید ایگنیشس» از روزنامه واشینگتن‌پست برگزار شد، سناتور کاتن در حساب توئیتری خود، پیامی به آقای ظریف فرستاد و گفت: «شنیدم که گفتید کاری از دست من بر نمی‌آید. بیایید یک مناظره در مورد قانون اساسی آمریکا با هم داشته باشیم».

کاتن به ظریف: بزدلانه رفتار کردید

وی در پایان پیام خود نوشت این یک پیام چهار قسمتی است که ادامه خواهد داشت.​ ​سناتور کاتن در پیام دوم به آقای ظریف نوشته است: «این هم یک پیشنهاد: بیایید در واشینگتن دی‌سی و هر زمانی که برای شما مناسب است دیدار کرده و در مورد سابقه ایران در ترور، استبداد و خیانت، مناظره کنیم».

پیام دوم سناتور کاتن به محمد جواد ظریف
پیام دوم سناتور کاتن به محمد جواد ظریف

در پیام سوم که یک دقیقه بعد ارسال شد، سناتور کاتن نوشت: البته درک می‌کنم اگر این پیشنهاد را رد کنید. هرچه باشد، شما در سنین ۲۰ سالگی عمر خود در آمریکا مخفی شده بودید. آن هم در حالی که مردم عادی و بچه‌ها راهی مرگ در جریان جنگ ایران و عراق شده بودند».

پیام سوم
پیام سوم

در بخش چهارمی و پایانی پیام توئیتری سناتور کاتن خطاب به وزیر خارجه ایران آمده است: «هیچ نشان افتخاری برای کسی که در آمریکا مخفی شده در حالی که کشورش برای بقا در جنگ بوده در کار نیست. ولی امروز رفتاری بزدلانه به نمایش گذاشته شد».

پیام چهارم و پایانی
پیام چهارم و پایانی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دهم اردیبهشت خطاب به سناتور کاتن در توئیتر نوشت: «چیزی که ما به آن نیاز داریم، دیپلماسی جدی است و نه حملات تخریبی شخصی. تبریک بابت تولد فرزندتان. امیدوارم به همراه خانواده و در صلح در کنار او باشید».

پاسخ وزیر خارجه ایران به سناتور کاتن
پاسخ وزیر خارجه ایران به سناتور کاتن

سناتور کاتن به تازگی صاحب پسر شده که نام او را «گبریل» - همان جبرئیل – گذاشته‌ است.

به رغم فیلترینگ فیسبوک و توئیتر در ایران، آقای ظریف در هر دو بسیار فعال است و در فیس‌بوک گزارش هایی از سفرهایش می‌نویسد و در توئیتر هم به پیام‌ها پاسخ می‌دهد.

آقای ظریف پیشتر و در پی تبریک سال نو یهودی، با پرسشی از سوی دختر نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان روبرو شد که گفته بود: «این پیام اگر به نفی هولوکاست از سوی ایران پایان دهد، بسیار شیرین‌تر است».

وزیر خارجه ایران نیز در پاسخ خانم پلوسی گفت: «ایران هیچ وقت نفی نکرده است. مردی هم که آن را نفی می‌کرد، دیگر رفته است. سال نو شما مبارک».

XS
SM
MD
LG