لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

محسن رضايی: بازگشتم به سپاه به علت وضعيت حساس منطقه است


محسن رضايی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ با عراق که در سال‌های اخير، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده، گفته که «با توجه به وضعيت حساس منطقه احساس خطر کرده» و به سپاه بازگشته است.

خبر بازگشت آقای رضايی به سپاه پاسداران در فروردين ماه اعلام شد اما او برای نخستين بار، چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت، با لباس رسمی سپاه در کنار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در يک مراسم رسمی قرار گرفت.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در دوران جنگ، در گفتگو با خبرگزاری فارس که شنبه دوم خرداد منتشر شد، گفته که «به نظر می رسد عربستان به جز يمن دست به ماجراجويی ديگری بزند» و افزوده است: «اين حرکتی که عربستان در يمن و برخی ديگر در بحرين و سوريه شروع کرده‌اند، ادامه خواهند داد.»

آقای رضايی گفته است: «متاسفانه بايد بگوييم احتمال دارد عربستان به حوادث ديگری در منطقه دست بزند. البته الان نمی‌توان به طور دقيق گفت که چه حرکتی انجام خواهد داد.»

پس از آنکه شبه نظامیان شيعه‌مذهب حوثی در يمن که مورد حمايت جمهوری اسلامی قرار دارند، دولت يمن را با توسل به زور ساقط کردند، عربستان سعودی با تشکيل ائتلافی نظامی از کشورهای عرب منطقه، عليه آنها وارد عمل شد.

مداخله نظامی عربستان سعودی و متحدانش در يمن با خشم ايران روبرو شد و آقای خامنه‌ای پيش‌بينی کرد که «بينی سعودی‌ها به خاک ماليده خواهد شد».

رهبر جمهوری اسلامی همچنين روز ۳۰ ارديبهشت با اشاره به آنچه «تلاش بدخواهان ملت و برخی مسئولان منطقه خليج فارس برای کشاندن جنگ‌های نيابتی به مرزهای ايران» توصيف کرد، هشدار داد: «اگر شيطنتی صورت بگيرد، واکنش جمهوری اسلامی ايران بسيار سخت خواهد بود.»

در همان روزی که علی خامنه‌ای اين سخنان را بيان کرد، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران نيز با بيان اينکه «دشمنان با زبان سلاح بيشتر آشنا هستند»، افزود: «ما هم قصد داريم با همين زبان با آنان روبرو شويم.»

محسن رضايی نيز در سخنان اخيرش گفته که «سياست آمريکا و صهيونيسم اين است که اعراب را رو به روی ما قرار دهند و آنها را با ما درگير کنند» و افزوده است: «بنابراين احساسم اين است که در حال حاضر بايد لباس پاسداری را بپوشم و در کنار فرماندهان باشم.»

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در عین حال با تکذیب کناره‌گیری خود از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که در «کنار کارهای سياسی و فرهنگی» که در این مجمع انجام می‌دهد، به «فرماندهان نيز برای انتقال تجارب و مشورت کمک» می‌کند.

آقای رضايی در سال ۱۳۶۰ و در سن ۲۷ سالگی، توسط روح‌الله خمينی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخاب شد. او تا پاياين جنگ در اين مسئوليت حضور داشت اما در سال ۱۳۷۶ با کناره‌گيری از فعاليت‌های نظامی، توسط علی خامنه‌ای به عنوان دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخاب شد.

آقای رضايی در سال‌های اخير چند بار نيز بخت خود را برای بر عهده گرفتن مقام رياست جمهوری ايران آزموده اما به موفقيتی دست نيافته است.

XS
SM
MD
LG