لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

فرانسه: توافق نهایی با ایران را بدون دسترسی به مراکز نظامی نمی‌پذیریم


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه

وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید که کشورش به هیچ وجه از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند، مگر آن که این توافق امکان دسترسی به تمام تاسیسات اتمی ایران از جمله مراکز نظامی را میسر سازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس روز چهارشنبه ششم خرداد به نمایندگان پارلمان فرانسه گفت: «اگر در توافق هسته‌ای صراحتا به امکان بازرسی از تاسیسات ایران از جمله مراکز نظامی اشاره نشود، فرانسه این توافق را نخواهد پذیرفت».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مسئله بازرسی از مراکز نظامی ایران را منتفی دانسته و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز عنوان کرده بازرسی از این مراکز به هر عنوانی که باشد، «در حکم جاسوسی»‌ است.

با این حال وزیر خارجه فرانسه ضمن تاکید بر این موضع کشور خود گفته که از دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز می‌خواهد که موضعی مشابه با پاریس اتخاذ کنند.

آقای فابیوس اظهار داشت: «ما از توافق استقبال می‌کنیم، اما نه توافقی که دست ایران را باز بگذارد تا به بمب اتمی دست یابد. موضع مستقل و صلح‌طلبانه فرانسه بر این است».

پیش از این یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز خاطرنشان ساخته بود که بازدید از مراکز نظامی ایران باید جزیی از توافق هسته‌ای احتمالی باشد.

به گفته وی، تهران با اجرای پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی موافقت کرده‌ است و این پروتکل اجازه بازدید سرزده از مراکز هسته‌ای، و در صورت لازم، مراکز نظامی ایران را می‌دهد.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از امروز، چهارشنبه، دور پنجم مذاکرات برای نگارش پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران در این دور مذاکرات با هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو خواهند کرد. همزمان مذاکرات در سطح کارشناسان طرفین نیز انجام خواهد شد.

پیش‌بینی شده است که این دور از مذاکرات سه روز به طول بینجامد.

XS
SM
MD
LG