لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

هشدار ایرانی‌-آمریکایی‌های سرشناس به «کلیشه‌سازی» از ایرانیان


گروهی از ایرانی آمریکایی‌های سرشناس، سیاستمداران، نویسندگان یا محققان ایرانی‌تبار، در نامه‌ای سرگشاده به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، از آنها خواسته‌اند از «تعمیم» گفته‌های خود به کل مردم ایران خودداری کرده و به «کلیشه‌سازی» دامن نزنند.

سی و هفت ایرانی آمریکایی که این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند از نامزدهای انتخابات سال ۲۰۱۶ خواسته‌اند وقتی در مورد مذاکرات اتمی میان تهران و قدرت‌های جهانی، برای نمونه در مخالفت با آن صحبت می‌کنند، گفته‌های خود را به کل مردم ایران تعمیم ندهند.

«اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار» می‌گوید گفته‌های اخیر سناتور لیندسی گراهام، از نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو، که ایرانیان را درغگو خطاب کرده بود، دلیلی بر نگاشته شدن این نامه سرگشاده است.

به گفته این اتحادیه، گفته‌های سناتور گراهام از منظر برخی در رسانه‌ها و نیز در میان ایرانی-آمریکاییان «شدیدا رنجاننده» توصیف شده است.

او در خرداد ماه در سخنانی گفته بود «خانواده من صاحب یک رستوران، یک اتاق بیلیارد و یک مغازه مشروب فروشی هستند و هرچه از ایرانی‌ها یاد گرفته‌ام، در اتاق بیلیارد بوده است». او افزوده است «وقتی بچه بودم به اتاق بیلیارد می‌رفتم و من دروغگویان زیادی را دیده‌ام، و می‌دانم که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند.»

ایرانی-آمریکاییان امضاءکننده نامه سرگشاده می‌گویند ایران کشوری کم‌مانند در منطقه خاورمیانه است با شمار قابل توجهی از افراد جوان، شهرنشین و تحصیل‌کرده که به آمریکا نگاه مساعدی دارند.

آنها افزوده‌اند، سخنان حساس و تنش‌زا، قابلیت آن را دارد که بر منافع بلندمدت ایالات متحده تاثیری منفی بگذارد و بر کلیشه‌سازی یا ایجاد نفرت علیه گروه مشخصی از شهروندان آمریکایی بیافزاید.

در میان نویسندگان نامه می‌توان نام‌هایی را دید مانند: جیمی دلشاد، شهردار پیشین بورلی‌هیلز، دکتر فیروز نادری، از محققان و مدیران ارشد سازمان هوا و فضای آمریکا، «ناسا»، مهناز افخمی، بنیان‌گذار سازمان «همکاری برای آموزش زنان»، آذر نفیسی، نویسنده سرشناس یا ماز جبرانی، کمدین ایرانی-آمریکایی.

XS
SM
MD
LG