لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

بازداشت ۵۰۰ نفر در شیراز به اتهام «روزه‌خواری»


یک مقام قضایی شهر شیراز از دستگیری ۵۰۰ نفر در این شهر به اتهام «روزه‌خواری» در ماه رمضان خبر داد در عین حال که بیش از ۲۵۰۰ نفر از شهروندان شیرازی نیز در این ماه تذکر شفاهی گرفته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۹ تیر اظهارات معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز را منتشر کرده است که می‌گوید افراد بسیج و نیروی انتظامی در راستای اجرای طرح «مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری» در شیراز «با ۵۰۰ متخلف برخورد کرده‌اند».

به گفته وی، مقامات قضایی شیراز برای ۲۰ نفر از این افراد قرار منع تعقیب صادر کرده‌اند، اما بقیه دستگیرشدگان «محکوم به صدور حکم ظرف ۲۴ ساعت شده‌اند».

این گزارش به احکام قضایی دستگیرشدگان اشاره نمی‌کند، اما شیراز سال گذشته صحنه شلاق خوردن دست‌کم دو نفر به اتهام «روزه‌خواری» بود. چنین حکمی سال گذشته در برخی از دیگر شهرهای ایران هم اجرا شد از جمله قزوین که اعلام شد ۲۰۰ نفر در این شهر به اتهام «روزه‌خواری در ملا عام» شلاق خورده‌اند.

از ابتدای ماه رمضان امسال نیز که ۱۳ روز از آن می‌گذرد گزارش‌های متعددی درباره بازداشت شهروندان ایرانی به چنیین اتهامی منتشر شده است که در یک مورد آن ۹۲ «دختر و پسر» در شهر تبریز دستگیر شدند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز همچنین می‌گوید که نیروهای بسیج این شهر از روز ۲۸ خرداد ماه که طرح «مقابله با هنجارشکنی و روزه‌خواری» آغاز شده است تاکنون به ۲۶۹۹ نفر تذکر شفاهی و به ۲۶۱ نفر هم تذکر کتبی داده‌اند. آنها همچنین دو مکان و دو خودرو را به همین اتهام پلمپ و توقیف کرده‌اند.

پیش از این نیز با آغاز ماه رمضان در ایران برخی از مقامات قضایی از تشکیل شعبه‌های ویژه برای پرونده‌های «روزه‌خواری» خبر داده بودند. با این حال در قانون مجازات اسلامی به مجازات روزه‌خواری در ملاء عام اشاره نشده است، اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که قضات به اين بخش از قانون مجازات اسلامی استناد می‌کنند که می‌گوید «هر کس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

XS
SM
MD
LG