لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

ظریف: ایران تا کنون ۲.۸ میلیارد دلار به سوریه کمک کرده است


محمدجواد ظریف در حال سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی کمک به سوریه در لندن- پنجشنبه ۱۵ بهمن.
محمدجواد ظریف در حال سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی کمک به سوریه در لندن- پنجشنبه ۱۵ بهمن.

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۱۵ بهمن اعلام کرد که تهران تاکنون دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به سوریه کمک کرده است. وی همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات متوقف شده سوریه در ژنو شد.

محمدجواد ظریف که در کنفرانس بین‌المللی کمک به سوریه در لندن سخن می‌گفت تصریح کرد که کمک‌های ایران معطوف به آوارگان سوریه در داخل این کشور بوده است.

وی اشاره نکرد که این کمک‌ها چگونه در اختیار «آوارگان» سوری قرار گرفته ولی به نظر می‌رسد که تهران این کمک‌ها را مستقیماً در اختیار دمشق قرار داده است.

حدود سه سال پیش،کمک‌های ایران به حکومت سوریه بین پنج تا ۱۰ میلیار دلار تخمین زده شده بود.

وزیر خارجه ایران در عین حال گفت: «جمهوری اسلامی تلاش‌های انسان‌دوستانه خود را بر کمک‌رسانی به این آوارگان متمرکز کرده و همچون قبل به توزیع غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات اردوگاه‌های پناهندگی و ارائه خدمات عمومی می‌پردازد».

وی در ادامه گفت: «با وجود این، به دلیل گستره فاجعه انسانی در سوریه هنوز کارهای بسیار زیادی باقی مانده است».

آقای ظریف تأکید کرد ایران آماده «مشارکت مؤثر» در تلاش‌هایی است که با هدف «پایان دادن به درگیری و همچنین کاهش آلام و رنج‌های انسانی مردم سوریه به کار بسته شود».

بحران سوریه که نزدیک به پنج سال است ادامه دارد بیش از ۲۵۰ هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج از این کشور آواره کرده است. این کشور هم اکنون صحنه نبرد بین‌ نیروهای شورشی مخالف رژیم بشار اسد با حکومت سوریه است که از سوی جمهوری اسلامی ایران و روسیه پشتیبانی مالی، نظامی و تسلیحاتی می‌شود.

آمریکا، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی نیز از برخی از مخالفان حکومت اسد حمایت می‌کنند.

به منظور پایان سال‌ها درگیری در این کشور و برقراری آتش بس میان مخالفان و حکومت سوریه، مذاکرات صلح ژنو از روز جمعه ۹ بهمن آغاز شد ولی گفت‌وگوها روز چهارشنبه به دلیل عدم اجرای خواسته مخالفان از سوی رژیم بشار اسد تا ۲۵ فوریه به حال تعلیق در آمد.

مخالفان خواستار رفع محاصره مناطق تحت کنترل شورشیان از سوی دمشق، فرستادن کمک‌های انسان دوستانه و توقف بمباران‌ها هستند، ولی دمشق و مسکو این خواسته‌ها را رد کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در سخنان روز پنجشنبه خود با اشاره به تعلیق مذاکرات صلح سوریه، خواستار از سرگیری این گفت‌وگوها شد و تأکید کرد که تنها راه خروج از بحران این کشور، راه حلی سیاسی است که از مسیر گفت‌وگوهای بین سوری حاصل شود.

آقای ظریف ابراز امیدواری کرد که توقف مذاکرات ژنو موقتی باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: «تلاش مشترک ما در پایان دادن به درگیری و بسیج همه جانبه و چندوجهی برای ریشه‌کنی خشونت افراط‌گرایانه و تروریسم، نباید با ارائه پیش شرط از سوی برخی همراه باشد، از آن رو که این خطر، تهدیدی یکسان علیه همه ماست و هیچ کس نمی‌تواند تصور کند که می‌تواند از آن برای خود منفعتی کسب کند».

وزیر امور خارجه ایران گفته است: «نقش قدرت‌ها و بازیگران خارجی تسهیل و فراهم کردن زمینه برای انجام این گفت‌وگوها است، نه اینکه تلاش کنند پارامترها و مختصات و یا نتیجه چنین گفت‌وگوهایی را دیکته کنند».

گفت‌وگوهای صلح سوریه میان دولت سوریه و گروه‌های عمده مخالف بشار اسد، به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، صورت می‌گرفت. در این دور از گفت‌و‌گو‌ها، دو طرف به صورت مستقیم با هم مذاکره نکردند.

XS
SM
MD
LG