لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

احمد خاتمی: مذاکره‌کنندگان را زیر سوال نبرید


احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، با اشاره به «اهمیت و حساسیت مسئله هسته ای» از منتقدان خواست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را «زیر سؤال» نبرند و آنها را به «خیانت» متهم نکنند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این عضو مجلس خبرگان رهبری مذاکره‌کنندگان هسته ای را «فرزندان ملت»، «رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی» توصیف کرد و درعین‌حال از مسئولین دولتی هم خواست تا «نام هر نقدی را تخریب نگذارند و هر تجمعی را تخریب ننامند.»

به گفته امام‌جمعه موقت تهران، «چه‌بسا تجمع‌های قانونمند مشت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ما را پر می‌کند. البته در این تجمعات مذاکره‌کنندگان نباید تضعیف شوند، اما این تجمعات قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان را بیشتر می‌کند.»​

برخی این‌گونه القا می‌کنند اگر تحریم‌ها لغو نشود بحران پیدا می‌کنیم. این در حالی است که اگر توافق نشود اوباما بحران پیدا می‌کند زیرا آمریکا نیاز به توافق دارد.
احمد خاتمی

اشاره امام‌جمعه موقت تهران به برگزاری تجمعات و همایشی با عنوان «ما نمی‌گذاریم» در چند شهر ایران طی روزهای گذشته است که شرکت‌کنندگان در این تجمعات و همایش‌ها به انتقاد از رویه دولت در مذاکرات هسته ای پرداختند.

احمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه تهران، با تأکید بر اینکه «نظام در پی توافق خوب است» ادامه داد: «توافق بد را نه رهبری می‌پذیرند، نه امت خداجوی و نه توافق کنندگان.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه ایران فقط در عرصه هسته‌ای با دیگران مذاکره می‌کند، مذاکره برای ایجاد رابطه مجدد با آمریکا را «نامشروع» نامید.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنرانی خود، همچون شمار دیگری از مسئولان سیاسی اصولگرا به سخنان چند روز پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران واکنش نشان داد که مشکلات و مسائل اقتصادی ایران را با مذاکرات هسته ای و رفع تحریم‌ها مرتبط کرده بود.

احمد خاتمی، بدون نام آوردن از حسن روحانی، گفت: «برخی این‌گونه القا می‌کنند اگر تحریم‌ها لغو نشود بحران پیدا می‌کنیم. این در حالی است که اگر توافق نشود اوباما بحران پیدا می‌کند زیرا آمریکا نیاز به توافق دارد.»

احمد علم الهدی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیز روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه شهر مشهد، در سخنانی مشابه با انتقاد از گفته‌های رئیس‌جمهوری ایران، گفت: «امروز، برخی تمام موفقیت‌ها را نادیده می‌گیرند و می‌گویند رفع مشکلات ما درگرو رفع تحریم‌هاست لذا به تعبیر قرآن در دل این افراد مرض است و تردید در خدا و خداباوری دارند که به سمت دشمن می‌روند.»

پیش‌ از این دو عضو مجلس خبرگان رهبری، شماری دیگر از مقام‌های مسئولان سیاسی در ایران همچون آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نسبت به گفته‌های حسن روحانی واکنش نشان داده بودند.

XS
SM
MD
LG