لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

«یارانه‌»، برف است و «تورم» آفتاب تموز


کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، «تورم، را ظالمانه‌ترین مالیاتی می‌دانند که دولت‌ها از فقرا می‌ستانند.»

شاید بهترین مصداق برای اثبات این جمله را بتوان در کاهش قدرت خرید یارانه‌های نقدی، جست‌وجو کرد.

یارانه‌هایی که پرداخت آنها به گفته قانونگذاران و مجریانش، قرار بود تا منجر به عدالت اجتماعی و بازتوزیع عادلانه درآمدها شود، در برابر تورم چقدر ایستادگی کرده‌است.

این که آهنگ رشد نرخ تورم، نسبت به دو سال قبل، کاهشی چشمگیر را تجربه می‌کند، حرف درستی است. براساس هر دو مرجع تولید و انتشار آمار در ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه پس از بیش از پنج سال تک رقمی شد.

اما نرخ تورم تک رقمی شده این روزها، در شش سالی که از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها می گذرد، اعداد و ارقامی از نرخ‌های رشد کم‌سابقه را تجربه کرده است.

در این قسمت از پادکست اقتصادی «الف، ب ، اقتصاد»، به شما می‌گوییم، گلوله برفی یارانه‌ها در برابر آفتاب داغ تورم، چگونه آب رفته است.

برای اینکه بدانید، ۴۵۵۰۰ تومان‌ یارانه‌ها نقدی ماهانه، این روزها چقدر می ارزد و قدرت خرید آن چقدر است، شنونده «الف، ب، اقتصاد» باشید.

پادکست الف،ب، اقتصاد ۴؛ کاری از آرش حسن‌نیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:38 0:00
لینک مستقیم

برای آنکه نقدها، نظرات و پیشنهادهای خودتان را برای من ارسال کنید، به آدرس ایمیل پادکست «الف، ب، اقتصاد»، alef@radiofarda.com ایمیل بفرستید.

پی‌نویس: عنوان مطلب برگرفته از بیت شعری از سعدی شیرازی، شاعر پرآوازه ایرانی است: «عمر برف است و آفتاب تموز/ اندکی ماند و خواجه غره هنوز»

XS
SM
MD
LG