لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

بازگشت التهاب به سینمای ایران با توقیف دو فیلم


نمایی از فیلم «آآآدت نمی‌کنیم».
نمایی از فیلم «آآآدت نمی‌کنیم».

پخش تبلیغات فیلم‌های ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، پای دادستانی را به سینما باز کرده است.

رسانه‌های مختلف ایران روز چهارشنبه ۱۹ خرداد از دستور دادسرای فرهنگ و رسانه در توقیف فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» خبر دادند. فیلمی که تنها یک هفته از زمان اکرانش در سینماهای تهران می‌گذرد و در این مدت تبلیغاتش از شبکه ماهواره‌ای جِم پخش می‌شد.

دادسرای فرهنگ و رسانه مدتی پیش با احضار تهیه‌کنندگان سه فیلم «۵۰ کیلو آلبالو»، «من سالوادور نیستم» و «ابد و یک روز»، به آنها درباره پخش تبلیغات فیلم‌های‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان هشدار داده بود.

سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بیانیه‌ای از صاحبان فیلم‌ها خواست تا از پخش تبلیغات فیلم‌های‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای خودداری کنند.

با این همه در ماه‌های اخیر تبلیغات فیلم‌های مختلفی از شبکه تلویزیونی جِم پخش شدند که به گفته بسیاری از سینماگران و تحلیلگران سینمای ایران نقش مهمی در افزایش فروش فیلم‌های در حال نمایش داشت. تولیدکنندگان فیلم‌ها می‌گویند که پخش تبلیغات به دلیل نمایش فیلم‌ها در خارج از کشور انجام می‌شود و آنها نقشی در سفارش دادن این تبلیغات ندارند.

اما دادستانی در حالی دستور توقیف فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» را صادر کرده است که تبلیغات فیلم‌های دیگر نیز از شبکه ماهواره‌ای جم پخش می‌شود. از جمله این فیلم‌ها، دو فیلم «ایستاده در غبار» و «رسوایی ۲» است که هر دو از سوی نهادها و چهره‌های نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی ساخته شده‌اند. تهیه کننده فیلم «ایستاده در غبار» که زندگی احمد متوسلیان از فرماندهان جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند، «سازمان اوج» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

«رسوایی ۲» نیز تازه‌ترین فیلم مسعود ده‌نمکی سینماگر شناخته شده نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی است که مدتی است نمایش آن در سینماهای ایران آغاز شده است. سازندگان هر دو فیلم‌، با انتشار بیانیه‌هایی گفته‌اند که آنها درخواستی از شبکه جم برای پخش تبلیغات‌شان نداشته‌اند و این شبکه به گفته آنها، «خودسرانه» اقدام به پخش تبلیغات کرده است. شبکه جم تاکنون واکنشی به این بیانیه‌ها نشان نداده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم

اتفاقات مربوط به فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» یک روز پس از دستور توقیف فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» روی می‌دهد، فیلمی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از منتقدان نمایش آن بود و اکرانش با دستور سازمان سینمایی متوقف شد. اتفاقی که باواکنش انتقادی کانون کارگردانان سینمای ایران روبرو شد.

مجموع تحولات روزهای اخیر باعث ملتهب شدن فضای سینما شده است. این التهاب در شرایطی پیش آمده که سینمای ایران شاهد یکی از موفق‌ترین اکران‌های نورزی‌اش بوده و پس از آن، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی دو جایزه مهم از جشنواره کن گرفت.

سازندگان فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» در بیانیه‌ای با تایید صدور دستور توقیف فیلم‌شان گفته‌اند که در حال مذاکره برای حل مشکل پیش آمده هستند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG