لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

اعتراض «مادران سرزمین آتش» به تخریب محیط زیست در ایتالیا


در ایتالیا گروهی از فعالان محیط زیست و خانواده‌هایی که سرطان فرزندانشان را از آنها گرفته، در حال اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت محیط زیست کشورشان هستند و به وضعیت غیراستاندارد دفن زباله‌ها رسیده‌اند.

موضوعی که در برنامه این هفته یک خانه یک زمین بیشتر به آن پرداخته شده است.

علاوه بر این در خبرهای آمده بود که بارندگی‌های اخیر حدود ۳۰ سانتیمتر آب دریاچه ارومیه را بیشتر کرده است. آیا این شرایط را برای احیای دریاچه ساده‌تر می‌کند؟

لینک مستقیم
تخریب محیط زیست و افزایش سرطان

رئیس انجمن سرطان کشور چندی پیش اعلام کرد، سرطان به زودی معضل اساسی در کشور می‌شود. حالا معاون وزیر بهداشت می‌گوید برای سرطان «اداره درمان سرطان» تشکیل شده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت دلیل دست‌کم ۳۰ هزار مرگ در سال در ایران سرطان است اما به گفته همین وزارتخانه، اوضاع هنوز آنقدر وخیم نشده و آمار سرطان در کشور از بسیاری کشورها پایین‌تر است. شاید یکی از این کشورها ایتالیا باشد که بر اساس آمار رسمی‌، میزان ابتلا به سرطان در جنوب آن رو به افزایش است.

برخی از تلاشگران محیط زیست در ایتالیا در پژوهش و فعالیت‌هایشان در پی این هستند که ارتباطی بین وضعیت محیط زیست ایتالیا با افزایش آمار سرطان در کشورشان پیدا کنند.

یکی از این گروه‌ها در زمینه خطراتی اطلاع‌رسانی می‌کند که محیط زیست را تهدید می‌کند و در نهایت به انسان‌ها برمی‌گردد. این گروه شهرت بیشتری پیدا کرده‌اند. به دلیل اینکه بنیان‌گذارانش مادرانی هستند که فرزندان‌شان را در منطقه جنوب سیسیل و منطقه ناپل به خاطر سرطان از دست داده‌اند.

«مادرانی از سرزمین آتش» اسم یکی از این گروه‌هاست که روی پروژه‌ای در کشور کار می‌کنند به نام «زمین در دستان من». آنها می‌خواهند وجدان جمعی را در جامعه ایتالیا بیدار کنند و امید را در خانواده‌هایی که سرطان فرزندان‌شان را از آنها گرفته، زنده نگه دارند.

آنها معتقدند گروهی کشورشان در زمینه زباله‌ها، کسب کاری راه انداخته‌اند و با اینکه بودجه کلانی می‌گیرند تا زباله‌ها را به صورت غیرمضر دفن کنند، اما زباله‌ها را در طبیعت رها می‌کنند.

آب دریاچه ارومیه ۳۰ سانتیمتر افزایش پیدا کرد

«بازگشت علایم حیاتی به دریاچه ارومیه» خبر روز چهارشنبه سازمان حفاظت محیط زیست و بسیاری از خبرگزاری‌ها بود. این علایم حیاتی به گفته مسئولان از بارندگی‌های اخیر آمده که باعث شده آب دریاچه تا ۳۰ سانتیمتر بالا برود. وضعیت این دریاچه پیشتر بسیار بحرانی توصیف می‌شد اما حالا که برف و باران در این منطقه باریده، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران می‌گوید، امید برای نجات دریاچه زنده شده و شرایط فعلا بحرانی است.

برای نجات دریاچه ارومیه که در شرایط بحرانی قرار دارد، ستاد احیای تشکیل شده و بر این اساس ۲۶ پیشنهاد برای نجات آن تصویب شده که اجرای برخی از آنها آغاز شده است. طرح توسعه کشاورزی پایدار برای نجات دریاچه ارومیه یکی از این طرح‌هاست که گفته می‌شود از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است.

کاهش ۳۵ درصدی بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی و سطحی، کاهش سم و کود شیمیایی و استفاده از گیاهانی که آب کمتری مصرف می کنند،از اهداف این طرح است که مسئولان می‌گویند بعد از هفت ماه که از اجرای آن می گذرد نتایج خوبی هم داشته است.

درباره هر دو موضوع در این برنامه بیشتر بشنوید.

XS
SM
MD
LG