لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

گلایه ابتکار از «سیاسی‌کاری» مجلس نهم در موضوع محیط زیست


در حالی که مجلس نهم به روزهای آخر فعالیتش می‌رسد، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، بخشی از این مجلس با مسائل زیست محیطی برخوردهای سیاسی می‌کردند.

به گفته معصومه ابتکار، گروهی خاص از نمایندگان مجلس، بیش از آنکه به فکر پیش بردن مسائل محیط زیستی باشند به دلایل مختلف با سازمان حفاظت محیط زیست، مخالفت می‌کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

خانم ابتکار، در توضیح نمونه‌ای از این «سیاسی‌کاری» اهالی مجلس به موضوع بنزین پتروشیمی٬ اشاره کرده و گفته برخی نمایندگان هرگز تأثیر آن را بر آلودگی هوا نپذیرفتند. آن هم در شرایطی که آمار‌ها کاملاً تأثیر تغییر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

او تلویحاً به انکارهای مداوم کمیسیون اصل نود مجلس و نمانیدگان در مورد نقش بنزین تولیدی داخلی در آلودگی هوا در دولت احمدی‌نژاد اشاره دارد.

درطول دوره مجلس نهم، برخی از نمایندگان مجلس پیشنهادهایشان را در مورد انحلال سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردند. طرحی با امضای ۶۳ نماینده مجلس که دلیلش را کوچک‌کردن دولت به دلیل سنخیت سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌دانستند و معتقد بودند این سازمان باید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد تا نظارت مجلس هم بر آن قوی‌تر شود.

حالا در روزهای پایانی این دوره از مجلس، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حالی که اظهار امیدواری کرده مجلس دهم، مجلس محیط زیستی‌تری باشد، گفته ارائه برخی پیشنهاد‌ها و طرح‌های ناگهانی در مجلس نهم یکی از عملکردهای معمول نمایندگان مجلس بوده است. آن هم در روزهایی که ۱۰۷ تن از نمایندگان در تذکری به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، خواهان اقدام برای نجات جان مردم در برابر آلودگی هوا شدند.

در هفته گذشته، معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفته است، شش لایحه به گفته او بسیار مهم زیست‌محیطی در انتظار طرح شدن در مجلس هستند که این سازمان امید به قانونی شدن آن بسته‌ است.

به گفته او رشد بودجه محیط زیست در سال ۹۵ با افزایش حدود ۴۰ درصد از متوسط رشد بودجه کل کشور بیشتر است.

XS
SM
MD
LG