لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

دادستان تهران: ضربه یا فشار روانی دلیل احتمالی مرگ ستار بهشتی است


عباس جعفری دولت‌آبادی،‌ دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی،‌ دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت آبادی،‌ دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز دوشنبه، چهارم دی ماه، گفت: «محتمل‌ترین دلیل مرگ ستار بهشتی،‌ وبلاگ‌نویس زندانی، ناشی از ضربه یا ضربات با فشار روانی باشد.»

دادستان تهران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دو ناحیه از دادسراهای تهران تاکید کرد که «این بار کمیسیونی ۱۱ نفره از پزشکان پزشکی قانونی و سایر پزشکان پرونده ستار بهشتی را بررسی کردند و تقریبا نظریه قبلی تاییدشد.»

به گفته آقای دولت آبادی، در نظریه این کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی تاکید شده که «ستار بهشتی بیماری قبلی نداشته است.»

ستار بهشتی، به دلیل یادداشت‌های خود در وبلاگش روز ۹ آبان از سوی پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت و پنج روز بعد در زندان جان خود را از دست داد.

پس از سکوت چند روزه مقام‌های رسمی، سرانجام مرگ این وبلاگ‌نویس در زندان تایید شد اما روایات مختلف و ضد و نقیضی از سوی مسئولان درباره علت مرگ او بیان شده است از جمله آنکه غلامحسین محسنی اژه ای،‌ دادستان کل کشور، پیش از این گفته بود، ممکن است «ضدانقلاب» در این مرگ نقش داشته باشد. وی پیگیری خبر «شکنجه» و انتشار «شکایتنامه» ستار بهشتی پیش از مرگ را از جمله قرائن این فرضیه خود مطرح کرد.

اشاره دادستان کل ایران به متن شهادتنامه زندانیان سیاسی و عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین است که با امضای آن شهادتنامه تاکید کرده بودند ستار بهشتی را پیش از مرگ در این بند دیده بودند که شکنجه شده بوده است.

همچنین وب‌سایت کلمه،‌ تصویر متن شکایت‌نامه‌ای منسوب به ستار بهشتی را منتشر کرده بود که طی آن،‌ آقای بهشتی ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت خود، از بدرفتاری بازجویان و شکنجه شدن توسط آنها، ‌شکایت کرده‌بود.

در همین حال،‌ منصور حقیقت‌پور، ‌نایب رییس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، روز دوشنبه،‌ در گفت و گو با ایسنا،‌‌ از نهایی شدن گزارش این کمیسیون درباره پرونده ستار بهشتی خبر داد.

به گفته اين نماينده مجلس به احتمال زياد اين گزارش، روز چهارشنبه در اين کميسيون قرائت می شود.

علاء الدین بروجردی، ‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس،‌ از نخستین کسانی بود که پس از رسانه‌ای شدن مرگ ستار بهشتی در زندان،‌ اظهار نظر کرد و در روز ۲۲ آبان ماه گفت که بر روی بدن ستار بهشتی هیچ کبودی یا آثار شکنجه‌ای وجود نداشته است.‌

آقای دولت آبادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران همچنین به تاکید دستگاه قضایی نسبت به افزایش نظارت بر زندان ها اشاره کرد وگفت: «طی بخشنامه‌ای اعلام کردیم تمامی دادسراها باید بر بازداشتگاه‌های کلانتری‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.»

دادستان تهران،‌ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره پرونده فساد بزرگ مالی،‌ تعداد محکومان این پرونده را ۸۰ نفر و تعداد کیفرخواست‌های صادرشده در این پرونده را ۱۷ کیفرخواست اعلام کرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از اعلام اتهامات قضات پرونده بازداشتگاه کهریزک خودداری کرد و گفت: «اعلام اتهام قبل از قطعیت حکم، خلاف قانون است.»

به گفته آقای دولت‌آبادی، پرونده مهدی هاشمی،‌ فرزند اکبرهاشمی رفسنجانی به زودی به دادگاه ارسال می‌شود و علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد،‌ با پایان یافتن مرخصی چهار روزه خود به زندان بازگشته است.
XS
SM
MD
LG