لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

قاسم سلیمانی: آمریکا نمی‌تواند در پی براندازی جمهوری اسلامی برآید


سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در واکنش به سخنان باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل، گفته است که آمریکا نتوانسته و نمی‌تواند در پی براندازی جمهوری اسلامی برآید.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه، دوم مهر ماه، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سخنانی گفته بود که آمریکا در پی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
به گزارش خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، آقای سلیمانی روز پنج شنبه در کنگره «شهدای دفاع مقدس» در کرمان خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا گفته که این سخن باراک اوباما «اظهار لطف نیست بلکه اعلام ناتوانی است.»
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته، «تمام تلاش آمریکا تا به امروز برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده است.»
به ادعای آقای سلیمانی، «آمریکا در ۳۵ سال گذشته ناجوانمردانه‌ترین و بدترین اقدامات را علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده است که این سابقه در ذهن ملت باقی می‌ماند.»

این فرمانده سپاه به محدودیت‌های اعمال شده بر سر خرید و واردات دارو به ایران به عنوان نشانه ای از اثبات خصومت آمریکا با ایران اشاره کرده است.
هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر» در جدیدترین شماره خود، طی مقاله‌ای تحلیلی با عنوان «فرمانده‌ای در سایه» به نقش قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه پرداخته و به نقل از یک مامور سابق سیا، از او با عنوان «موثرترین نیروی حاضر در خاورمیانه امروز» یاد کرده است.
به نوشته نیویورکر، آقای سلیمانی در تلاش است تا وضعیت و ساختار خاورمیانه را به نفع ایران تغییر دهد و در حال حاضر جنگ بشار اسد در سوریه را هدایت می‌کند.

روزنامه کیهان نیز در ستون «یادداشت روز» روز پنج‌شنبه خود به سخنان آقای اوباما توجه نشان داده و تاکید کرده که «آمریکا قادر به مقابله با یک گروه مقاومت در لبنان هم نیست چه رسد به اینکه بخواهد در سوریه دست به تغییر دولت بزند یا علیه تهران کاری اساسی بکند.»

به نوشته یادداشت نویس کیهان، «آمریکا اگر توانایی تغییر دولت ایران را داشت در آن درنگ نمی‌کرد او اگر حتی قادر به جداسازی یک جزیره از ایران بود از این کار ابایی نداشت.»
آقای سلیمانی و روزنامه کیهان، در حالی به سخنان رییس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داده‌اند که اظهارات آقای اوباما روز چهارشنبه با استقبال نسبی شماری از اصولگرایان از جمله غلامعلی حداد عادل و علاءالدین بروجردی، نمایندگان مجلس همراه شده بود.
این دو نماینده اصولگرای مجلس، سخنان باراک اوباما را به عنوان نشانه‌ای از تایید «حقانیت ایران» در خصوص برنامه هسته ایش و «تغییر نگاه آمریکا به دلیل مقاومت و اقتدار ملت ایران» ارزیابی کرده بودند.
همچنین یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از چند تغییر محسوس در سخنان باراک اوباما درباره ایران سخن گفته و تاکید کرده بود که «برای اولین بار آقای اوباما به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ما خواستار تغییر رژیم در ایران نیستیم و یا به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌جویانه احترام می‌گذاریم و این موضوع، حق ایران را تثبیت کرد.»
XS
SM
MD
LG