لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

تداوم کاهش شتاب نرخ تورم در بهمن‌ماه


عکس تزئینی است و قیمت‌ها به زمان تصویربرداری بازمی‌گردد
عکس تزئینی است و قیمت‌ها به زمان تصویربرداری بازمی‌گردد

گزارش بانک مرکزی از تغییرات شاخص تورم در بهمن ماه امسال نشان می‌دهد که روند کاهش شتاب نرخ تورم که از پس روی کارآمدن دولت حسن روحانی آغاز شد، همچنان تداوم یافته است.

براساس این گزارش نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه امسال به کمتر از ۱۶ درصد رسید، که در مقایسه با متوسط نرخ تورم دی‌ماه، کاهشی نیم واحد درصدی را تجربه کرد.

در ماه مورد گزارش بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه که مقایسه نرخ تورم بهمن ماه پارسال با بهمن ماه امسال است به ۱۶.۲ درصد رسیده است، نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه نسبت به همین نرخ در دی ماه با افزایش نیم واحدی همراه شد، نرخ تورم ماهانه نیز رشدی کمتر از یک درصد را تجربه کرد.

نرخ تورم ماهانه در دی ماه گذشته که بیانگر تغییرات نرخ تورم از آذرماه به دی ماه بود، در حد ۰.۳ درصد بود که در این ماه با رشد نیم واحد درصدی به ۰.۸ درصد رسید.
افزایش این دو نرخ تورم اخیر نشان می‌دهد که در بهمن ماه امسال سطح عمومی قیمت‌ها با تکانه قیمتی محسوسی روبرو بوده است.

ورود به جزئیات تغییرات شاخص قیمت گروه‌های اصلی در گزارش تورم بهمن ماه، نشان می‌دهد که پیشتاز افزایش قیمت‌ها در میان گروه‌های اصلی کالایی در بهمن ماه با رشدی به میزان ۳۳.۳ درصد به گروه بهداشت و درمان اختصاص دارد.

این گروه در تمام ماه‌های گذشته پیشتاز نرخ رشد شاخص قیمت بوده و به طور معمول شاخص بهای این گروه با سرعتی دوبرابر نرخ رشد سطح عمومی قیمت‌ها، افزایش یافته است.

دیگر گروه کالایی و خدماتی که با رشد شاخص بها در بهمن ماه مواجه بود، گروه حمل و نقل بود که در بهمن ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال، افزایشی ۲۱.۵ درصدی را تجربه کرد.

شاخص بهای گروه دخانیات تنها گروه کالایی در میان گروه‌های کالایی در بهمن ماه بود که در مقایسه با بهمن ماه پارسال با کاهشی حدوداً پنج درصدی ( ۴.۶ درصدی) در این ماه به کار خود پایان داد.

شاخص بهای گروه کالایی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال، رشدی ۱۲.۴ درصدی و در مقایسه با شاخص بهای این گروه در دی ماه گذشته، افزایش ۱.۳ درصدی داشت.

بررسی تغییرات قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا، در بهمن ماه نیز نشان می‌دهد که متوسط تغییرات قیمت این ده قلم کالای خوراکی در بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن ماه پارسال کاهشی بیش از ۵ درصدی (۵.۵۸ درصد) را تجربه کرده است.

بیشترین کاهش متوسط قیمت در میان این ده قلم کالا در دو مقطع زمانی بهمن ماه امسال و پارسال، مربوط به گوجه فرنگی بود که قیمت آن با افت بیش از ۳۶ درصد، روبرو شد.

رکورددار افزایش متوسط قیمت در بهمن ماه پارسال در مقایسه با بهمن پارسال، پیاز بود که رشد قیمتی ۲۲ درصدی را شاهد بود.

جزئیات تغییرات قیمت سبد کالای منتخب رادیو فردا در دو مقطع زمانی بهمن‌ماه امسال و بهمن‌ماه پارسال در جدول شماره یک، قابل مشاهده است.

تغییر مبنای مقایسه تغییرات قیمتی این سبد کالایی از بهمن ماه پارسال به دی ماه امسال نشان می‌دهد که متوسط قیمت کالاهای حاضر در سبد کالای منتخب رادیو فردا، در این فاصله یک ماهه، کاهشی کمتر از پنج درصد (۴.۶۷ درصد) را تجربه کرده‌است.

در میان این ۱۰ قلم کالای خوراکی که تغییرات قیمت آن مورد توجه رادیو فرداست، بیشترین کاهش قیمتی مربوط به قیمت گوجه فرنگی بود که در این فاصله یک ماهه، کاهش قیمتی بیش از ۴۸ درصد ( ۴۸.۴ درصد) را شاهد بود.

در مقابل بیشترین رشد قیمتی از دی ماه تا بهمن ماه امسال در میان این ۱۰ قلم کالای مورد بررسی رادیو فردا، با رشد ۲۰.۲ درصدی به گوشت مرغ مربوط می‌شد.

«مرغ نخرید تا ارزان شود»

افزایش قیمت گوشت مرغ در هفته‌های گذشته چنان مشهود بوده که در شبکه‌های اجتماعی ارتباطی مانند وایبر و واتس آپ، پیامک‌هایی بین مردم رد و بدل می‌شود که از یکدیگر درخواست می‌کنند از خرید گوشت مرغ خودداری کنند تا دلالان و فعالان این بازار، مجبور به کاهش قیمت‌ها شوند.

در این پیام‌های وایبری و واتس‌اپی، تاکید شده است «مرغ نخرید تا ارزان شود.»
اما محمد یوسفی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، دلیل افزایش معنادار قیمت گوشت مرغ در هفته‌های اخیر را «کاهش جوجه‌ریزی» عنوان کرده بود که به گفته یوسفی، تولیدکنندگان به دلیل ضرر و زیان ماه‌های پایانی سال، از جوجه‌ریزی خودداری کرده‌اند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در عین حال، رشد قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه را در دو ماه گذشته از دلایل دیگر گرانی مرغ اعلام کرده است.

اگرچه بازگشت مجدد نرخ تورم ماهانه به محدوده نزدیک به یک درصد، خوشایند تصمیم‌گیران نیست، اما تداوم روند کاهش شتاب نرخ تورم در بهمن ماه می‌تواند آن‌ها را نسبت به دردست بودن و تحت‌کنترل‌بودن نوسانات نرخ تورم در پایان سال ۹۳ نیز امیدوار نگاه دارد.

XS
SM
MD
LG