لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

کاهش تورم غذایی در مردادماه امسال


نرخ تورم غذایی در مردادماه امسال نسبت به ماه قبل از آن در روایت بانک مرکزی از شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، با کاهشی ۲.۷ درصدی همراه بود.

شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، در مردادماه سال ۹۴ در مقایسه با ماه مشابه پارسال که از آن با عنوان نرخ تورم نقطه به نقطه یاد می‌شود، با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده‌ است.

براساس گزارش بانک مرکزی، نرخ متوسط تورم در مردادماه امسال، ۱۵.۴ درصد بوده که نشان می‌دهد میزان افزایش نرخ تورم غذایی در ماه مورد گزارش، کمتر از متوسط نرخ تورم است.

اما با توجه به ضریب اهمیت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در محاسبه نرخ تورم که پس از گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها، بالا‌ترین ضریب اهمیت را در محاسبه نرخ تورم دارد، هر تغییر و نوسان در شاخص بهای این گروه بر سطح زندگی و رفاه خانوار‌ها، ‌اثرگذار خواهدبود.

بر اساس نتایج گزارش ماه قبل بانک‌ مرکزی از شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه امسال، ۱۶ درصد بود.

بررسی تغییرات ماهانه قیمت سبد منتخب رادیو فردا نیز نشانه‌هایی از کاهش یا افزایش‌هایی اندک را به تصویر می‌کشد.

قیمت ۱۰ قلم کالای حاضر در سبد منتخب رادیو فردا در مردادماه امسال در مقایسه با تیرماه ۹۴، به طور متوسط، افزایشی حدودا چهار درصدی (۳.۸۸ درصد) را تجربه کرد.

بیشترین رشد قیمتی در دوره زمانی این دو ماه به گوجه فرنگی، اختصاص داشته است که از تیر تا مرداد ماه امسال، ۴۰.۳ درصد رشد کرده است.

بیشترین کاهش قیمت نیز با کاهشی بیش از ۵ درصد ( ۵.۰۸ درصد)، به برنج داخله اختصاص یافت.

جزییات تغییر قیمت این سبد کالایی در جدول شماره یک قابل مشاهده است.

وقتی مبنای مقایسه تغییرات قیمت این ۱۰ قلم کالا را به مردادماه پارسال، تغییر می‌دهیم، نتیجه‌ای چندان متفاوت به دست نمی‌آید. مقایسه متوسط تغییرات قیمتی این ۱۰ قلم کالا در این دو مقطع زمانی نشان می‌دهد که از مرداد پارسال تا مرداد ۹۴، میانگین قیمت این سبد کالایی به طور متوسط با رشدی بیش از یک درصد (۱.۲۱ درصد) مواجه شد.

در این دو مقطع زمانی، بیشترین رشد قیمتی با افزایشی حدودا ۴۷ درصد به گوجه فرنگی اختصاص یافت.

قیمت سیب‌زمینی در این دوره زمانی یک‌ساله، کاهشی بیش از ۲۷ درصد (۲۷.۲۸ درصد)، روبرو شد که رکورد کاهش قیمت به حساب می‌آمد.

جزییات تغییر قیمت دیگر کالاهای سبد منتخب رادیو فردا را در دوره زمانی مرداد پارسال تا مردادماه امسال، می‌توانید در جدول شماره دو مشاهده کنید.

اما در آخرین مرحله از مقایسه تغییرات قیمتی این سبد کالایی، مبنای مقایسه را به مرداد سال ۹۲ تغییر داده‌ایم که آغاز ریاست‌ جمهوری حسن روحانی به شمار می‌آید.

با این تغییر مبنای مقایسه، به این نتیجه می‌رسیم که متوسط قیمت این سبد در مردادماه ۹۴ در مقایسه با ماه مشابه دو سال قبل، رشدی بیش از سه درصد (۳.۷۳ درصد) را تجربه کرده‌ است، متوسط نرخ تورم در این مدت بسیار بیش از این بوده و می‌توان به این جمع‌بندی رسید که شتاب افزایش قیمتی این سبد کالایی به طور متوسط کند‌تر از شتاب نرخ تورم بوده‌ است.

در این دو مقطع زمانی، بیشترین رشد قیمتی مربوط به پیاز بود که در این دوره زمانی، با بیش از ۱۸ درصد افزایش، کار خود را پایان داد و بیشترین کاهش قیمتی نیز به محصول سیب‌زمینی اختصاص یافت که در این مدت، کاهش قیمتی بیش از ۲۷ درصد را در کارنامه خود به ثبت رساند.

جزییات تغییرات قیمت دیگر محصولات حاضر در سبد کالای منتخب رادیو فردا در این دو مقطع زمانی در جدول شماره سه آمده‌است.

XS
SM
MD
LG