لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

کاهش ۴۵ درصدی ساخت و ساز در ایران


بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری‌های ایران که به پاییز سال ۹۳ مربوط می‌شود، ساخت و تولید بنا در ایران در پاییز سال گذشته کاهش چشمگیر داشته است.

براساس نتایج این گزارش آماری که روز چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت، منتشر شد، طی پاییز پارسال، شهرداری‌های ایران تعداد ۲۲ هزار و ۷۵۳ پروانه ساختمانی صادر کرده‌اند که این رقم نسبت به تابستان سال ۹۳ حدود ۲۴ درصد کاهش داشته‌ است.

این رقم در مقایسه با تعداد پروانه ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های شهرهای ایران در پاییز سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۲، نزدیک به ۴۵.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این آمار و ارقام تداوم رکود در حوزه ساخت‌وساز در ایران را تایید می‌کند، امری که برای سیاست‌گذاران اقتصاد ایران که تلاش می‌کنند اقتصاد ایران را به سوی رونق حرکت دهند خوشایند به نظر نمی‌رسد.

بر اساس این گزارش آماری، در پاییز پارسال و از مجموع پروانه‌های صادرشده توسط شهرداری‌های ایران، پیش‌بینی شده است که تعداد ۶۵ هزار و ۱۰۴ واحد مسکونی ساخته شود، پیش‌بینی ساخت این تعداد واحد مسکونی در پاییز پارسال در مقایسه با تابستان سال ۹۳، کاهشی ۴۹.۶ درصدی و نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، پاییز سال ۱۳۹۲، افت ۵۴.۹ درصدی را تجربه کرده‌ است.

در پاییز سال ۹۳، شهرداری تهران تعداد ۱۹۰۷ پروانه ساختمانی صادر کرده‌ است که نسبت به تابستان پارسال، حدود ۱۸.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این رقم در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از آن، پاییز ۹۲، کاهشی ۵۶.۹ درصدی را تجربه‌کرده‌ است.

بر مبنای تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری تهران در پاییز سال ۹۳، پیش‌بینی شده است که بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۸۱ واحد مسکونی ساخته شود که این رقم نسبت به تابستان سال ۹۳، افتی در حدود ۳۳.۴ درصد داشته و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از آن، پاییز ۹۲، کاهشی در حدود ۶۶.۴ درصد را شاهد بود.

بخش مسکن در ایران چند سالی است از رونق افتاده است و گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که رکود نه فقط در سمت تقاضا برای خرید، بلکه در عرضه و تولید مسکن نیز با رکود همراه شده است.

دولت یازدهم و بانک مرکزی با هدف بازگرداندن رونق به این بازار تمهیداتی را در دستور کار قرار داده‌اند و از جمله روز سه‌شنبه گذشته، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن موافقت کرد تا با تحریک طرف تقاضای مسکن و افزایش توان خرید متقاضیان، رونق را به این بازار بازگرداند.

بر اساس این تصمیم شورای پول و اعتبار متقاضیان خرید مسکن اول (خانه اولی‌ها) در تهران با سپرده‌گذاری یک‌ساله می‌توانند تا ۸۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

این سقف برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به ۶۰ میلیون تومان رسید و برای دیگر نقاط شهری ایران، ۴۰ میلیون تومان، تعیین شد.

نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل حساب «صندوق پس‌اندار مسکن یکم»، ۱۴ درصد تعیین شده‌ است و دوره بازپرداخت این تسهیلات، حداکثر ۱۲ سال در نظر گرفته‌ شده است.

شورای پول و اعتبار در همان جلسه انحصار بانک مسکن در اعطای وام خرید مسکن را شکست و از این پس تمامی بانک‌های ایران می‌توانند در حوزه پرداخت تسهیلات خرید مسکن فعالیت کنند.

تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده‌گذاری نیز در شهر تهران ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۵۰ میلیون تومان و دیگر مناطق شهری، ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG