لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

واردات خودرو به ایران در نیمه نخست سال ۹۴ به نصف کاهش پیدا کرد


خودروهای وارداتی در یکی از نمایشگاه‌های فروش خودرو در تهران
خودروهای وارداتی در یکی از نمایشگاه‌های فروش خودرو در تهران

۲۰ هزار و ۸۸۶ دستگاه خودرو به ارزش ۴۹۶ میلیون و ۹۴۲ هزار دلار در نیمه نخست امسال به ایران وارد شده که به لحاظ تعداد، نسبت به شمار خودروهای وارداتی در نیمه نخست پارسال، کاهشی ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش گمرک ایران، ارزش خودروهای وارداتی در نیمه نخست امسال نیز در مقایسه با ارزش خودروهای وارداتی در مدت مشابه پارسال، ۴۸ درصد کاهش داشت.

بر اساس این گزارش آماری در شهریورماه ۹۴ نیز روند کاهشی واردات خودرو ادامه یافت، به طوری که در این ماه، تعداد سه هزار و ۳۰ دستگاه خودرو به ارزش معادل ۷۴ میلیون و ۸۲۵ هزار دلار به ایران وارد شد.

بر اساس آمار منتشرشده گمرک ایران، این تعداد خودرو واردشده در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال، کاهشی ۷۰ درصدی داشت. میزان ارزش واردات خودرو در این ماه نیز در مقایسه با شهریور ۹۳، ۶۲ درصد کمتر شد.

پیش‌ از این در نامه چهار وزیر کابینه به حسن روحانی نیز تصریح‌ شده بود که بیش از صد هزار دستگاه خودروی تولیدشده خودروسازان ایرانی فروش نرفته و «کف کارخانه‌ها انبار شده است».

همچنین در نامه وزرا از بدهی انباشته ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان ایرانی خبر آمده بود.

دیگر آمار منتشرشده در روزها و هفته‌های اخیر،‌ آمار کاهش و افت تولید خودروسازان ایرانی در نیمه نخست امسال بود، به طوری که بر اساس این آمار، تولید انواع خودرو در این مدت نسبت به نیمه نخست سال ۹۳، با کاهشی حدوداً چهار درصدی به ۵۰۱ هزار و ۱۰۴ دستگاه بالغ شد.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در ایران فقط در شهریورماه امسال با افت بیش از ۴۷ درصدی از ۱۱۵ هزار و ۴۶۲ دستگاه در شهریور ۱۳۹۳ به ۶۰ هزار و ۵۳۳ دستگاه کاهش‌ یافته است.

کاهش آمار مربوط به واردات خودرو در نیمه نخست امسال در کنار افت آمار تولید انواع خودروهای داخلی نشان می‌دهد که بازار خودرو در ایران، همچون بسیاری دیگر از حوزه‌های اقتصادی با رکود مواجه است.

حاکم بودن شرایط رکود تورمی در اقتصاد ایران، کاهش قدرت خرید مردم و تعلیق خریدهای غیرضروری در بازار خودرو به آینده پس از اجرای برجام از مهم‌ترین دلایل این رکود عنوان می‌شود.

XS
SM
MD
LG