لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

مذاکرات کمپانی نفتی شل با مقام‌های نفتی ایران در تهران


نمایی از پالایشگاهی در عسلویه
نمایی از پالایشگاهی در عسلویه

غول نفتی هلندی‌ـ‌انگلیسی، شل، روز چهارشنبه، سوم تیرماه، با انتشار بیانیه‌ای برای نخستین بار رسماً تأیید کرد که در تهران درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز پس از رفع تحریم‌ها با مقام‌های وزارت نفت ایران مذاکره داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه تصریح‌ شده است که مدیران این کمپانی «اخیراً» در تهران با مقام‌های وزارت نفت جمهوری اسلامی در حوزه همکاری‌های مشترک در صورت حصول توافق هسته‌ای و لغو بخش‌هایی از تحریم‌ها دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

همزمان روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی تأیید کرد که علاوه بر مدیران شرکت نفتی شل، مقام‌های شرکت‌های نفتی انی ایتالیا و توتال فرانسه نیز در اوایل ماه جاری در وین، پایتخت اتریش، و همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان اوپک با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، دیدار کرده و با او درباره آینده همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران گفت‌وگو داشته‌اند.

در بیانیه شرکت رویال داچ شل، درباره چگونگی بازپرداخت بدهی این شرکت به ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها و به توافق رسیدن دو طرف در مذاکرات هسته‌ای نیز صحبت شده است.

به نوشته فایننشال تایمز، بدهی شرکت شل به ایران تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به بیش از دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بالغ می‌شود که رویال داچ شل، به دلیل محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران نتوانسته آن را بازپرداخت کند.

پیشتر محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران، در میانه خردادماه گذشته، از مذاکره مدیران ارشد شرکت شل با مقام‌های نفتی ایران خبر داده بود.

این مقام مسئول در وزارت نفت ایران، همچنین از حضور مدیران ارشد شرکت‌های نفتی ژاپن، آلمان و زیمبابوه و دیدار آنان با مقام‌های وزارت نفت ایران برای بحث بر سر زمینه‌های همکاری مشترک سخن گفته بود.

هم اکنون دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای بین مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای پنج به‌ علاوه یک در حال برگزاری است.

بر اساس توافق‌نامه ژنو، مهلت درنظرگرفته‌شده برای حصول توافق جامع هسته‌ای، دهم تیرماه، کمتر از یک هفته دیگر، تعیین‌شده است، اما بر اساس گفته‌های مقام‌های دو طرف گفت‌وگو امکان تمدید مهلت تعیین‌شده نیز هست.

XS
SM
MD
LG