لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

تاکید روحانی بر «قانونی و سالم» برگزار شدن انتخابات در کشور


حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز جمعه، ۲۰ آذرماه، در مشهد با تاکید بر لزوم «قانونی و سالم» بودن فضای انتخابات گفت که «باید همه چهره‌های علاقه‌مند به خدمت به مردم در صحنه انتخابات حاضر شوند».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسن روحانی که در جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی در مشهد سخن می‌گفت، تأکید کرد: «باید تلاش کرد فضای انتخابات کشور قانونی، سالم و پرنشاط باشد و همه چهره‌های علاقه‌مند خدمت به مردم، در صحنه رقابت حاضر شوند.»

انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال در ایران برگزار می‌شود.

در همین زمینه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز جمعه از صدور دستور وزیر کشور دولت یازدهم به «آغاز روند اجرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری» خبر داد.

بر اساس دستورالعمل عبدالرضا رحمانی فضلی که خطاب به فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مجلس خبرگان رهبری سراسر ایران صادر شده، زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری، به مدت یک هفته از ۲۶ آذرماه امسال اعلام‌ شده است.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری که به‌ طور سنتی و در طول تاریخ جمهوری اسلامی در مقایسه با انتخابات مجلس شورای اسلامی با حساسیت‌های کمتری برگزاری می‌شد، این بار از نگاه ناظران فضای سیاسی ایران و رسانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از چهره‌های شناخته‌شده که اعلام کرده‌اند در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت خواهند کرد، می‌توان به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری، اشاره کرد.

هفته گذشته علی خمینی، نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی، نیز از قطعی بودن نامزدی برادر بزرگ‌تر خود یعنی حسن خمینی، برای شرکت در این انتخابات خبر داد که با موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی همراه بود.

این نخستین بار است که حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، خود را در معرض محک انتخاب شدن می‌گذارد.

پس از اعلام حضور حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با فرض نامزد شدن حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، برای شرکت در این انتخابات، با انتشار گزارشی از مثلث هاشمی رفسنجانی، خمینی و روحانی به‌ عنوان مثلث اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نام برد که در برابر مثلث اصولگرایی مصباح‌ یزدی، موحدی کرمانی و محمد یزدی صف‌بندی کرده‌اند.

آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی از شاگردان آیت‌الله خمینی و پدر همسر حسن خمینی نیز ازجمله چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان بود که اعلام کرده است در این انتخابات شرکت خواهد کرد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز تأکید کرده است که پس از اعلام نامزدی حسن خمینی، تصمیم گرفته است که «همراه ایشان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نامزد شود».

همچنین روز جمعه، خبرگزاری خبرآن‌لاین، از آغاز رایزنی‌ها برای حضور آیت‌الله مصطفی محقق داماد، برای حضور او در انتخابات خبرگان رهبری از استان یزد، خبر داد.

خبرآن‌لاین افرادی را که به دنبال مجاب کردن آیت‌الله محقق داماد برای حضور در عرصه انتخابات خبرگان رهبری هستند، «حامیان دولت یازدهم» معرفی کرده است.

مصطفی محقق داماد، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، عضو فرهنگستان علوم ایران و نوه دختری عبدالکریم حائری شیرازی، بنیان‌گذار حوزه علمیه قم، است.

محقق داماد که در زمان حیات آیت‌الله خمینی، ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت داماد خانواده لاریجانی است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات و عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری، مجید انصاری، معاون حسن روحانی و نماینده پیشین مجلس خبرگان رهبری، علی یونسی وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی ازجمله چهره‌های سرشناس نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان هستند که احتمال داده می‌شود در این رقابت انتخاباتی شرکت کنند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و نماینده فعلی خبرگان رهبری و غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی خبرگان رهبری نیز از چهره‌های اصولگرایی هستند که اعلام کرده‌اند در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت خواهند کرد.

آملی لاریجانی تأکید کرده که از حوزه انتخابیه استان مازندران نامزد خبرگان رهبری، خواهد شد.

مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم ۸۸ عضو خواهد داشت. این مجلس که از فقهای «واجد شرایط» و بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل می‌شود، مسئولیت تعیین و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.

مدت هر دوره این مجلس، هشت سال است.

XS
SM
MD
LG