لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

افت ۳۲ درصدی آمار ساخت و ساز در فروردین ۹۴


بازار مسکن شهر تهران در ماه فروردین امسال نیز با افت شمار دادوستدها همراه بود که از ادامه رکود در این بازار خبر می‌دهد.

به گزارش بانک‌ مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران طی فروردین ماه ۹۴، شمار آپارتمان‌های مسکونی دادوستد شده در شهر تهران در این ماه، به حدود ۵ هزار واحد (۴۹۱۵) رسید که در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۳، کاهشی حدودا ۳۲ درصد داشت.

اما این گزارش نشان می‌دهد که در مجموع شمار معاملات انجام شده در بازار مسکن تهران طی سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ با رشد ۴۲ درصدی مواجه شد.

بر اساس این گزارش، با اینکه شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه در مقایسه با دوره زمانی مشابه پارسال با کاهش همراه بوده است، اما بررسی تغییرات قیمتی زیربنای مسکونی در فروردین ماه امسال نشان می دهد که متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در نخستین ماه سال ۹۴ در مقایسه با فروردین سال ۹۳، با رشدی حدودا ۴ درصدی به ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید.

البته این متوسط قیمت نسبت به قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در اسفندماه ۹۳، کاهشی ۷.۸ درصدی را به ثبت رساند.

بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده است که اطلاعات آماری این گزارش، از داده‌های اطلاعاتی و آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران استخراج شده‌است.

بر این اساس، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده بوده است و قیمتی معادل ۷ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان داشت.

کمترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی فروردین‌ماه امسال نیز در منطقه ۱۸ شهرداری تهران قرار داشت و با قیمتی معادل ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

پررونق ترین منطقه در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ بود که سهمی ۱۱.۵ درصدی از کل معاملات انجام شده در نخستین ماه سال را به خود اختصاص داد. مناطق ۲، ۴ و ۱۵ در رتبه‌های بعدی پررونق ترین مناطق شهرداری تهران در دادوستد آپارتمان‌های مسکونی بودند.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه امسال، به تحولات اجاره بهای مسکن اشاره شده است.

بر این اساس، در فروردین ماه امسال، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در مقایسه با فروردین ماه پارسال، با ۱۲.۴ درصد رشد مواجه شده است.

این تغییرات در کل مناطق شهری ایران در همین ماه و نسبت به فروردین سال ۹۳، با افزایشی ۱۴.۵ درصدی روبرو بوده‌است.

رشد شاخص کرایه مسکن اجاری هم در شهر تهران و هم در کل منطق شهری ایران از نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ماه امسال که معادل ۱۶.۵ درصد بود، پایین‌تر بوده است که بیانگر رشد اجاره بها با آهنگی آرام‌تر از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق شهری ایران است.

پیش از این نتایج گزارشی که مرکز آمار ایران آن را منتشر کرده‌بود و به تحولات و تغییرات صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری‌های ایران در فصل پاییز پارسال می‌پرداخت، تاکید کرده بود که ساخت و تولید بنا در ایران در فصل مورد گزارش کاهش چشمگیری داشت.

XS
SM
MD
LG