لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

سفر وزیر خارجه آلمان به تهران برای حضور در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ


فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه به تهران می‌رود
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه به تهران می‌رود

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه، ۲۵ مهرماه، به ایران سفر می‌کند تا در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که امسال در تهران برگزار می‌شود، شرکت کند.

آخرین باری که یک وزیر خارجه آلمان به ایران سفر کرد به حضور یوشکا فیشر در ۱۲ سال قبل، سال ۲۰۰۳ میلادی، بازمی‌گردد که رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان در زمان دولت محمد خاتمی به ایران سفر کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:29 0:00
لینک مستقیم


به گزارش خبرگزاری فارس، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهوری ایران، محور اصلی نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران را «اجرای توافق هسته‌ای» اعلام کرده است.

به گفته آقای ابوطالبی، «در این نشست به موضوع توافق هسته‌ای وین و تأثیرات منطقه‌ای آن و نقش ایران در منطقه پرداخته خواهد شد».

این نخستین بار است که اجلاس مقدماتی (CGM) کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت خارجه ایران، در این نشست علاوه بر محمدجواد ظریف و فرانک اشتاین‌مایر، وزیران خارجه ایران و آلمان، ۶۰ میهمان عالی‌رتبه دیگر ازجمله صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، رمزی عزالدین رمزی، جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، الیزابت گیکو، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فرانسه، و نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان در این کنفرانس یک‌روزه حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، مقام عالی‌رتبه سایر کشورها شامل وزیران خارجه پیشین، رئیسان و نمایندگان پارلمان‌ها و مدیران کانون‌های اندیشه دست‌اندرکار امور سیاسی و بین‌المللی و رئیسان شرکت‌های اقتصادی در این اجلاس که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره این نشست اعلام کرده است که «با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و گروه ۵+۱ در وین، حالا وقت آن رسیده است که بررسی کنیم آیا و به چه میزان می‌توان در موضوعات دیگر هم با ایران همکاری تنگاتنگ داشت.»

به گفته رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، «باید با همکاری مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر ایران راه آغاز حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای که تعدادشان هم کم نیست به‌ویژه بحران سوریه را پیدا کنیم.»

برا ساس اعلام رسانه‌های آلمانی‌زبان به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور، فرانک اشتاین‌مایر در سفر به تهران اهدافی همچون تحرک مناسبات سیاسی دو کشور، چگونگی به جریان انداختن توافق هسته‌ای و مسائل سیاسی و امنیتی منطقه به‌ویژه نقش‌آفرینی ایران در موضوع سوریه را دنبال می‌کند.

فرانک اشتاین‌مایر علاوه بر شرکت در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ، با حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بیش از ۵۲ سال است که هرساله در ماه فوریه، بهمن‌ماه، کنفرانس امنیتی مونیخ با هدف بحث و تبادل‌نظر درباره سیاست خارجی و امنیتی جهان با حضور تعداد زیادی از مسئولان کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی و کارشناسان در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ علاوه بر اجلاس سالانه در شهر مونیخ آلمان، جلساتی نیز به‌ طور مرتب درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در مناطق مختلف جهان برگزار و نتایج آن را منتشر می‌کند.

نشست‌های خارجی اجلاس امنیتی مونیخ پیش‌ از این در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ در واشینگتن، ۲۰۱۰ در مسکو، ۲۰۱۱ پکن، ۲۰۱۳ دوحه، ۲۰۱۴ دهلی‌ نو و ۲۰۱۵ وین برگزار شده است.

اجلاس تهران دومین اجلاس امنیتی مونیخ در سال جاری میلادی است.

XS
SM
MD
LG