لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

کناره‌گیری کی‌روش از تیم‌ ملی‌ ایران


«کارلوس کی‌روش» می‌گوید ناگزیر به کناره‌گیری شده است
«کارلوس کی‌روش» می‌گوید ناگزیر به کناره‌گیری شده است

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، از این سمت کناره می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران «کارلوس کی‌روش»، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، گفته است که می‌خواست به همکاری خود ادامه دهد «اما فشار آوردند و در نهایت مجبور شد که این تصمیم را بگیرد».

از سویی رئیس فدراسیون فوتبال ایران «علی کفاشیان» که گفته می‌شود در ارتباط با کی‌روش زیر فشار وزارت ورزش قرار داشته است روز جمعه گفت: بازی دوستانه با شیلی و سوئد، آخرین حضور سرمربی پرتغالی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود.

علی کفاشیان همچنین گفته است: ازهم اکنون باید به دنبال جایگزینی برای کی‌روش بود و تلاش کرد تا یک مربی خوب برای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ تعیین شود.

رادیو فردا در گفت‌وگو با مهدی رستم‌پور، خبرنگار و کارشناس ورزشی رادیو فردا از او می‌پرسد، چه عامل یا عواملی موجب کناره‌گیری کی‌روش شده است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:28 0:00
لینک مستقیم

مهدی رستم‌پور: به طور مشخص طی یکسال اخیر اگر دقیق‌تر بخواهیم اشاره کنیم حدود ۱۸ ماهی که «محمود گودرزی» وزارت ورزش را عهده‌دار شده، ملاقاتی که با خود کی‌روش داشت، از آنجا به بعد بود که کارلوس کی‌روش به این باور رسید که دستگاه ورزش ایران خواستار ادامهٔ همکاری با او نیست. قرار بود بعد از جام جهانی این همکاری قطع بشود که خُب نتایج جام جهانی رضایت خاطر نسبی مردم را در پی داشت و بعد از جام ملت‌های آسیا هم، روزی که ایران از دور مسابقات حذف شد نظرسنجی برنامه ۹۰ که بیش از دو میلیون نفر شرکت کردند ۸۸ درصد خواهان ادامهٔ همکاری او شدند اما خود این حمایت مردمی به اندازه کافی نمی‌تواند یک سرمربی را دلگرم کند به ادامهٔ همکاری و سایر مشکلاتی که وجود داشت و همچنان به قوّت خودش باقی بود و همین موضوع هم، هم از طرف آقای «کفاشیان» تلویحا اشاره شده که حدود هفت ماهه رئیس فدراسیون فوتبال ایران ملاقاتی با وزیر ورزش نداشته چون وزیر ورزش به درخواست ملاقات او پاسخ رد می‌دهد و همچنین خود کی‌روش هم به این قضیه اشاره کرده و در نهایت خواست وزارت ورزش این بود که کی‌روش برود.

تیم‌ ملی‌ ایران در رنکینگ «فیفا» همچنان قدرت اوّل آسیاست
تیم‌ ملی‌ ایران در رنکینگ «فیفا» همچنان قدرت اوّل آسیاست

از دیدگاه شما آقای رستم‌پور، جدایی کی‌روش به طور کلی چه تأثیری می‌تواند روی آینده تیم ملی فوتبال ایران داشته باشد؟

اگر نگاهی بیاندازیم به تحولاتی که در فوتبال ایران اتفاق افتاده می‌بینیم که نایب رئیس فدراسیون تغییر می‌کند با خواست وزارت ورزش، دبیر فدراسیون تغییر می‌کند باز با خواست وزیر ورزش و کار به جایی می‌رسد که سرمربی تیم ملی هم با خواست وزیر تغییر می‌کند. نفر بعدی هم طبعا خود رئیس فدراسیون است.

فوتبال ایران خاطرات خوبی از این دخالت مستقیم دولت‌ها در مقولهٔ فوتبال ندارد، آسیب دیده، خصوصا تیم ملی که اگرچه نتیجهٔ مطلوب را در میدان نگرفت اما تیم بی‌حاشیه‌ای بود و طبعا الان در فاصلهٔ بسیار اندک تا مسابقات مقدماتی جام جهانی، در فوتبال ایران که به لحاظ حاشیه شاید در آسیا بی‌رقیب باشد، خیلی سخت است سرمربی جدید، هر کسی که باشد بتواند بیاید به سرعت خودش را وفق دهد به شرایط، آدم‌ها را بشناسد، محیط را بشناسد، با مطبوعات و وزیر و عوامل مختلف تصمیم‌گیرنده و دست‌اندرکار تا بخواهد آشنا بشود در واقع یکسال حداقل سپری شده است.

خُب حالا پس از کی‌روش، به نظر شما چه گزینه‌هایی برای جانشینی وی وجود دارند؟

همواره در چنین وضعیتی وقتی سرمربی عوض می‌شود فوتبال ایران وارد یک دورهٔ نه‌چندان کوتاه بلاتکلیفی می‌شود. هر روز گزینه‌های جدیدی مطرح می‌شوند، گزینه‌های داخلی که همیشه ثابت بوده‌اند، از «محمد مایلی‌کهن»، «امیر قلعه‌نوعی»، «علی دایی»، «حسین فرکی» به هر حال موجودیت مربی‌گری در فوتبال ایران اینها هستند، اسامی آنها مطرح می‌شود، با آنها مصاحبه می‌شود، تأیید می‌کنند، تکذیب می‌کنند، گزینه‌های خارجی هم از «آلکس فرگوسن» تا «فابیو کاپلو»، «اوتمار هیتسفیلد» تا مربیان کم نان و نشان‌تر از شبه‌جزیرهٔ بالکان به طور مثال، گزینه‌های مختلفی مطرح می‌شوند بعد فدراسیون اعلام می‌کند مذاکره کردیم، داریم مذاکره می‌کنیم و حداقل یکی دو ماه طول می‌کشد تا مربی بعدی معرفی بشود.

آقای رستم‌پور شما اشاره کردید به این صحبت‌‌هایی که در مورد دخالت وزارت ورزش وجود دارد. این موضوع می‌تواند پیامدهایی داشته باشد، در گذشته هم این طور بوده، همان طور که شما هم اشاره کردید.

همین طور است و صرفا محدود و معطوف به فوتبال نمی‌شود این دخالت‌های مستقیم آقای گودرزی در عرصهٔ ورزش، شامل باشگاههای ورزش هم می‌شود، شما ببینید وضعیت باشگاه پرسپولیس از علی دایی به حمید درخشان رسید و مدیرعامل منتخب وزیر ورزش الان در زندان هست و پرسپولیس مدیرعامل ندارد، فدراسیون‌های ورزشی هم همین شرایط را دارند اغلب، یعنی فدراسیون‌هایی که با دیدگاههای وزیر ورزش که شاید بخشی از آنها فنّی باشد، بخشی هم سایر مسائل، به طور مثال در خصوص تیم ملی، ما بحث فنّی که نمی‌توانیم داشته باشیم ولی قطعا می‌تواند شرایط نامطلوبی را رقم بزند از جمله وضعیت کنونی تیم ملی فوتبال، تیتری هم که اغلب رسانه‌های ورزشی اشاره کرده‌اند همین عیدی هست، یعنی به کنایه گفته‌اند که سالی که نکوست از بهارش پیداست و خبر خوبی نبود برای بخش عمده‌ای از خانواده فوتبال ایران این طور تغییر یا جایگزینی چون هر کسی که بیاید سرمربی بشود با این وضعیتی که وزارت ورزش می‌خواهد تعامل کند با فدراسیون، قطعا بزرگترین مربیان فوتبال دنیا هم در چنین شرایطی با مشکل مواجه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG