لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

پارازیت‌اندازی‌ ایران و قطع شبکه‌های صدا‌‌و‌سیما، «هر دو اشتباه است»


قطع پخش برنامه های صدا و سیما از ماهواره «هاتبرد» جزو تحریم های جدید علیه ایران اعلام شده است
قطع پخش برنامه های صدا و سیما از ماهواره «هاتبرد» جزو تحریم های جدید علیه ایران اعلام شده است
شرکت فرانسوی «یوتل ست» از روز دوشنبه، ۲۴ مهرماه، و در راستای اجرای تحریم های اتحادیه اروپا، پخش برنامه های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ماهواره «هاتبرد» را قطع کرده است.

یوتل ست این اقدام را همچنین ناشی از تصمیم اداره کل پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی فرانسه که این شرکت تابع تصمیمات آن است عنوان کرده.

یوتل ست پیشتر در مورد ارسال پارازیت بر روی برنامه های ماهواره ای اش که منشاء این اختلالات را در ایران شناسایی کرده بود، خواهان برخورد قاطع اتحادیه بین المللی مخابرات با این مسئله شده بود.

در گفت و گو با یحیی کمالی پور، کارشناس رسانه های همگانی و استاد علوم ارتباطات در دانشگاه «پوردو» آمریکا از او پرسیدیم که آیا اقدام شرکت یوتل ست قانونی بوده است؟

یحیی کمالی پور: خیر! چون این کار بر خلاف معاهده های بین المللی و آزادی بیان است و واقعاً باعث تأسف هست که با این عمل، ارتباط ایران با جهان تحت الشعاع قرار گرفته و از طرفی برای من خیلی جالب است کشوری که پیشنهاد گفت و گوی تمدن ها را به دنیا ارائه کرد، هم اکنون خودش با یک بحران ارتباطاتی جدید و جدی در داخل و خارج از کشور روبروست.
واقعاً باعث تأسف است و مسلماً مردم چه در داخل و چه در خارج از ایران از این به اصطلاح «بحران» ضرر می بینند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:08 0:00
لینک مستقیم


شرکت «یوتل ست» پیشتر عنوان کرده بود پارازیت هایی که منشاء آنها در ایران است، در برنامه های آن اختلال ایجاد می کند و از این بابت زیان می بیند. یعنی جدا از برنامه های فارسی زبان، این پارازیت ها به گفته شرکت یوتل ست روی سایر برنامه های ماهواره ای اثر منفی می گذارد.

یحیی کمالی پور
یحیی کمالی پور
اینها شرکت های خصوصی هستند، در هر حال من همیشه عقیده ام این بوده که بهترین راه حل مشکلات گفت و گوست، نه قطع ارتباطات.

هم کار پارازیت اندازی ایران روی شبکه های ماهواره ای اشتباه است و هم قطع پخش تلویزیون های ایرانی از طریق «هات برد». هر دو اشتباه هستند، هر دو برخلاف معاهده های بین المللی و آزادی بیان هستند.

شبکه های صدا و سیما در مناطقی که ماهواره هاتبرد پوشش می داد دارای مخاطبانی بودند. با توجه به اصل گردش آزاد اطلاعات که شما هم به آن اشاره کردید، اثرات قطع پخش این برنامه ها را برای مخاطبان شان چگونه می بینید؟

خب! در هر حال، مخاطبان نمی توانند از این شبکه ها استفاده کنند و آن طور که من می دانم، این شبکه ها، چه شبکه هایی که از ایران برای خارج پخش می شود و چه شبکه هایی که در خارج از ایران هست و در ایران پخش می شود مخاطبان زیادی دارند. در هر حال اطلاع رسانی کار خوبی است و دیدگاه های مختلف باید ارائه شود.

در کنار اینها ما می بینیم که در ایران گرچه مسئولین می گویند که خب این کاری که هاتبرد کرده و این تحریم های جهانی که روی ایران هست و از دیدگاه ارتباطاتی برخلاف معاهده های بین المللی و آزادی بیان هست، ولی می بینیم که در داخل خود ایران روزنامه ها توقیف می شوند یا پارازیت روی شبکه های خارجی انجام می شود. این یک چیز دو سویه است و من فکر می کنم هر دو طرف کار اشتباهی را انجام می دهند، به ضرر مخاطبین هست نهایتاً.
XS
SM
MD
LG