لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

شرکت رهبران جهان در مراسم ترحیم ملک عبدالله در ریاض


دفن ملک عبدالله در گورستان عمومی
دفن ملک عبدالله در گورستان عمومی

یک روز پس از خاکسپاری ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، رهبران و شخصیت‌های جهانی برای شرکت در مراسم رسمی ترحیم او از صبح امروز، چهارم بهمن، وارد ریاض می‌شوند. از ایران نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در این مراسم شرکت خواهد کرد.

ملک عبدالله بن عبدالعزیر، پادشاه پیشین عربستان بامداد جمعه در سن ۹۰ سالگی در ریاض درگذشت و بعد از برگزاری نماز میت، در مراسمی ساده در گورستان عمومی به خاک سپرده شد.

در این مراسم بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی شرکت داشتند، از جمله، رئیس جمهوری مصر، پادشاه اردن، امیران قطر، بحرین و امارات متحده عربی، نخست وزیر پاکستان و مالزی، رئیس جمهوری ترکیه، رئیس جمهوری سودان، و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی.

با اعلام خبر درگذشت ملک عبدالله، رهبران جهان، از جمله آمریکا مرگ او را تسلیت گفتند. حسن روحانی، رئیس جمهوری و وزارت خارجه ایران نیز پیام تسلیت فرستادند.

مراسم رسمی ترحیم امروز در ریاض برگزار می‌شود. از سوی ایران نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت داشت و در آنجا با جان کری درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز دیدار کرد، صبح شنبه از زوریخ عازم ریاض شد تا در مراسم امروز شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا و شاهزاده چارلز، ولیعهد این کشور، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، شاهزاده ناروهیتو، ولیعهد ژاپن به همین منظور به ریاض می‌روند.

کاخ سفید هم روز شنبه اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که روز یکشنبه وارد دهلی نو می‌شود، بعد از شرکت در مراسم روز استقلال هند در روز دوشنبه، با لغو برنامه دیدن بنای مشهور تاج‌محل و کوتاه کردن سفرش به هند، روز سه‌شنبه برای «ادای احترام» به پادشاه سابق و دیدار با ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان به مدت چند ساعت به ریاض خواهد رفت.

بر پایه همین گزارش، همزمان برخی گروه‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری با اشاره به نقض حقوق بشر و زنان در عربستان، از پیام‌های تسلیت و شرکت رهبران کشورهای غرب در مراسم ترحیم ملک عبدالله انتقاد کرده‌اند.

با درگذشت ملک عبدالله، امیر سلمان بن عبدالعزیز ۷۹ ساله، برادر ناتنی پادشاه سابق و ولیعهد، جانشین او شد و امیر مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد معرفی شد. ملک سلمان روز جمعه در سخنانی در تلویزیون این کشور بر ادامه خطوط کلی سیاست پادشاه سابق تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG