لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

ترودو می‌گوید کانادا عجله‌ای برای لغو تحریم‌های ایران ندارد


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و رهبر حزب لیبرال
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و رهبر حزب لیبرال

نخست وزیر کانادا می‌گوید که به‌رغم تمایل شرکت‌های این کشور برای دستیابی به بازار ایران و درخواست‌ها برای لغو سریع تحریم‌های جمهوری اسلامی، دولت او در این مورد با ملاحظه و احتیاط تصمیم خواهد گرفت و عجله نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن، پس از بازدید از منطقه نفت‌خیز آلبرتا به خبرنگاران گفت اگرچه توافق هسته‌ای وین به کاهش توانایی هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک کرده، اما همچنان نگرانی‌های جدی درباره «حمایت دولتی از تروریسم و نقض حقوق بشر» در ایران وجود دارد.

نخست وزیر کانادا تاکید کرد که تمایل و درخواست‌های شرکت‌های کانادایی را برای راه یافتن به بازار ایران درک می‌کند، اما دولت او در این زمینه «با احتیاط و تامل بسیار و همکاری و هماهنگی با متحدانش تصمیم خواهد گرفت، چرا که مردم کانادا نیز همین انتظار را از دولت دارند».

استفان دیون، وزیر خارجه کانادا، اوایل بهمن در پارلمان این کشور گفت که دولت، لغو تحریم‌های ایران را در دست بررسی دارد اما اشاره‌ای به زمان آن نکرد.

او در عین حال تاکید کرد که کانادا همچنان نسبت برقراری روابط با ایران ملاحظاتی دارد.

کانادا هفته گذشته برای اولین بار تایید کرد که قصد دارد تحریم‌های ایران را لغو کند و تا شرکت‌های این کشور چون شرکت هواپیماسازی «بمباردیر» اجازه فروش هواپیما به ایران را داشته باشند.

در پی به اجرا درآمدن توافق هسته‌ای (برجام) و سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به فرانسه، ایران اعلام کرد که تفاهم نامه‌ای برای خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس امضا کرده است.

کانادا روابط دیپلماتیک خود را با ایران چهار سال پیش در دوره دولت محافظه کار استیون هارپر قطع کرد.

دولت آقای هارپر در آن زمان در بیانیه‌ای به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، سخنان «نژادپرستانه» و خصومت با اسرائیل، کمک به دولت بشار اسد در سوریه و عدم «امنیت دیپلمات‌های خارجی در تهران» اشاره کرده و جمهوری اسلامی را «عمده‌ترین تهدید» برای صلح و امنیت جهانی خواند.

روابط ایران و کانادا پیش از آن هم به علت قتل زهرا کاظمی، خبرنگارعکاس ایرانی – کانادایی در زندان اوین در تهران درسال ۱۳۸۲ تیره شده بود.

کانادا همچنین همواره از تهیه کنندگان قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران بوده است.

اما با توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک و روی کار آمدن دولت جاستین تردود پس از پیروزی حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا در آبان ماه سال گذشته، دولت او اعلام کرد که آماده برقراری مجدد روابط دپیلماتیک با جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG