لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

فهرست نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان به وزارت کشور اعلام شد


شورای نگهبان فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را به وزارت کشور فرستاد.

شورای نگهبان تا ۱۶ بهمن فرصت داشت تا به شکایات نامزدهایی که صلاحیت‌شان در هیئت‌های مرکزی نظارت بر انتخابات رد شده یا «احراز» نشده بود، رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در روز شنبه ۱۷ بهمن، این فهرست شامگاه جمعه به وزارت کشور فرستاده شد و روز شنبه به استانداری‌ها ارسال می‌شود تا اسامی کاندیداهای نهایی مجلس اعلام شود.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز شنبه در گزارشی اختصاص نوشت که در حوزه انتخابیه تهران تا کنون علی مطهری نماینده کنونی مجلس و محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار تأیید صلاحیت شده‌اند.

این گزارش هم‌چنین از رد صلاحیت این افراد خبر می‌دهد: محسن هاشمی، فاطمه هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی، مرتضی اشراقی، نوه روح‌الله خمینی، محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیئت بدوی رئیس به تخلفات نهاد ریاست جمهوری، رسول منتجب‌نیا و محسن رهامی، مهدی نادمی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی، فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، و مجید فراهانی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان.

همزمان، بنابر اعلام هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیئت‌های نظارت تأیید اما در شورای نگهبان رد شده از روز شنبه ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ماه فرصت شکایت دارند.

پس از آن شورای نگهبان از ۲۰ تا ۲۶ بهمن به شکایت این داوطلبان رسیدگی می‌کند و در ۲۷ بهمن فهرست تکمیل شده تأیید صلاحیت‌شدگان به وزارت کشور فرستاده می‌شود.

انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری یعنی کمتر از یک ماه دیگر همزمان برگزار می‌شود.

هنوز اسامی تأیید صلاحیت شدگان رسماً اعلام نشده، اما نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز جمعه گفته بود صلاحیت نزدیک به ۲۵ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس که به رد صلاحیت خود در هیئت‌های نظارت اعتراض کرده بودند، از سوی شورای نگهبان تأیید شده‌است.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبر تلویزیون ایران می‌گوید شورای نگهبان صلاحیت ۱۵۰۰ تن از داوطلبانی را که در مراحل قبلی بررسی صلاحیت‌ها رد شده بودند، تأیید کرده‌است.

به گزارش ایسنا، در مجموع بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ نامزد دارای صلاحیت اعلام شده‌اند.

گزارش رسانه‌ها تاکنون حاکی از رد یا عدم «احراز» صلاحیت گسترده نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در هیئت‌های مرکزی نظارت بر انتخابات وابسته به شورای نگهبان بوده‌است.

نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان این شورا، پیش از این گفته بود حدود شش هزار نفر از داوطلبانی که صلاحیت‌شان تأیید نشده به این تصمیم اعتراض کرده و پرونده آنها در حال بررسی بوده‌است.

در پی این اعتراض‌ها، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن، با اشاره به مذاکرات با شورای نگهبان گفته بود که بر اساس این مذاکرات و اطلاعات دریافتی او، تعداد افراد تأیید صلاحیت شده «عدد امیدوارکننده‌ای است» و شورای نگهبان «خیلی همکاری» کرده و «نتیجه این تعامل خوب بوده است».

مطابق اعلام وزارت کشور، ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلب شده بودند که از این تعداد، صلاحیت ۱۰ هزار و ۹۵۴ نفر در هیئت‌های اجرایی تایید شده بود.

هیئت‌های اجرایی با استناد به استعلام‌های انجام شده از دادستانی‌، سازمان ثبت احوال، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی صلاحیت افراد را بررسی می‌کنند.

اما شورای نگهبان این استعلام‌ها را کافی ندانسته و بر «احراز» صلاحیت نامزدها با روش‌های دیگر از جمله «تحقیقات محلی» تاکید داشته است.

مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد که ۳۵ کرسی آن در مجموع از استان تهران است. ۳۰ کرسی مربوط به حوزه انتخابیه تهران و هر کدام از پنج کرسی دیگر به سایر حوزه‌های انتخابیه اصلی استان تعلق دارند.

XS
SM
MD
LG