لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

ایران خبر سقوط موشک‌های روسی در خاک خود را تکذیب کرد


مسعود جزایری
مسعود جزایری

پس از واکنش‌های مبهم مقامات ایرانی، بالاخره معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی خبر سقوط چهار موشک دوربرد روسی در نقاطی از ایران را تکذیب کرد.

مسعود جزایری جمعه شب، ۱۷ مهر، به تلویزیون ایران گفت که این خبر صحت ندارد و آمریکا را متهم کرد این اخبار را در حالی منتشر می‌کند که عملیات نظامی روسیه علیه «تروریست‌ها» در سوریه موثر بوده است.

سخنان مسعود جزایری ساعاتی پس از آن منتشر شد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه در یک نشست خبری با مایکل فالون، همتای بریتانیایی‌اش، گفت که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد این چهار موشک در نیمه راه رسیدن به سوریه، در خاک ایران احتمالا «به دلیل نقص فنی» سقوط کرده‌اند.

خبرگزاری‌های روسی گزارش داده بودند که روز چهارشنبه ۲۶ موشک کروز از چهار ناو جنگی این کشور در دریای خزر به سمت ۱۱ هدف در خاک سوریه شلیک شده است.

پیش از آن که مسعود جزایری رسما در تلویزیون ایران خبر سقوط چهار موشک کروز روسی را تکذیب کند، مقام‌های روسی با رد خبر سقوط تعدادی از آنها در ایران گفته بودند این موشک‌ها همگی به اهداف مورد نظر در سوریه اصابت کرده‌اند.

دیمیتری پشکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، نیز روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سقوط این موشک‌ها در خاک ایران گفته بود: «این مهم نیست که کاخ کرملین چه واکنشی نشان می‌دهد، مهم این است که ایران چگونه با این موضوع برخورد کرده است، و آنها این خبر را تکذیب کرده‌اند.»

این مقام روسی به منبع ایرانی که این خبر را تکذیب کرده بود اشاره نکرد، اما ساعاتی پیش از آن خبرگزاری فرانسه از قول مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود که گزارش‌های مربوط به سقوط چهار موشک کروز روسی را در شمال و شمال غرب ایران «تایید نمی‌کند».

گزارش های مربوط به فرود آمدن موشک های روسی در ایران، پس از آن قوت گرفت که برخی از وب‌سایت‌های خبری محلی در شمال و شمال غرب ایران از دیده شدن اشیای پرنده ناشناس یا شنیده‌شدن صدای مهیب انفجار در این نواحی در همان ساعاتی که روسیه اعلام کرده بود این موشک هاپرتاب شده، گزارش‌هایی منتشر کرده بودند.

XS
SM
MD
LG